Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFolkman, Anne Katrine
dc.contributor.authorOlsen, Eirin
dc.date.accessioned2023-07-12T15:52:09Z
dc.date.available2023-07-12T15:52:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:150066902:34697162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078303
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er foreldre til barn med psykiske lidelser og deres møte med barnets tjenestetilbud. Foreldre er den viktigste ressurs barnet, men også en viktig rolle som formidler om kunnskap om barnet og barnets behov til tjenestetilbudet. Noen barn og unge har så store utfordringer, at foreldrene har en omsorgsbelastning som overstiger det man med rimelighet kan forvente foreldre skal ivareta. Barn og unge med psykiske lidelser skal derfor motta tjenestetilbud i spesialisthelsetjenesten og kommunene ved behov. Denne oppgaven søker å finne svar på hvilke opplevelser foreldre har med å få hjelp, og hvilke muligheter og utfordringer foreldre møter i tjenestetilbudet til eget barn med psykiske lidelser. Det har blitt uført kvalitative forskningsintervju med fem foreldre som har barn med en eller flere psykiske lidelser. Det teoretiske rammeverket i oppgaven er medvirkning i lys av empowerment, Axel Honneths anerkjennelsesteori og Erving Goffmans rolleteori. Disse teoriene blir brukt til å beskrive de ulike aspektene ved foreldrenes opplevelser, samt for å drøfte det empiriske datamaterialet. Funnene viser at foreldrene opplever utfordringer knyttet til å få hjelp av tjenestetilbudet til barnet med en psykisk lidelse, hvor de beskriver å bli møtt av profesjonelle som har en ulik forestilling om barnets behov. Tjenestetilbudet fremstår som uoversiktlig, med store kommunale forskjeller, hvor foreldrene etterlyser informasjon og samhandling mellom de ulike tjenesteaktørene. Når foreldrene opplever at barnet får hjelp, er situasjonen preget av håp. Følelsen av håpløshet oppstår derfor når foreldrene opplever at hjelpen består av diagnostisering og stadfestelse av utfordringene, og ikke tilrettelegging og behandling. Foreldrene opplevde muligheter i tjenestetilbudet i form av gode dialoger og anerkjennelse i samarbeidet, men også utfordringer i form av ekskludering, påført skyldfølelse og krenkelse. Foreldrene opplevde å ha flere roller tildelt av tjenestetilbudet, som ikke samsvarte med rollen de hadde som foreldre. Funnene viser at foreldrene må justere sin hverdag etter barnet, som har hatt store innvirkninger på deres arbeidsliv, sosiale nettverk og emosjonelt. Videre beskriver de om lite tilbud rettet mot foreldre med særlig tyngende omsorgsoppgaver, hvor foreldrene etterspør individuelle støttesamtaler i tjenestetilbudet til barnet med en psykisk lidelse. Opplevelsen av avmakt beskriver foreldrenes opplevelser til tjenestetilbudet
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleForeldre til barn med psykiske lidelser og deres møte med tjenestetilbudet- Hvilke opplevelser har foreldre med tjenestetilbudet til eget barn med psykisk lidelse?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel