Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFolkman, Anne Katrine
dc.contributor.authorSivertsen, Amalie
dc.date.accessioned2023-07-15T15:51:28Z
dc.date.available2023-07-15T15:51:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:150066902:35020568
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079208
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne masteroppgaven er feedback informerte tjenester (FIT) i barnevernets tiltaksfase, med fokus på brukermedvirkning. Problemstillingen er knyttet til hvordan FIT kan bidra til brukermedvirkning i foreldreveiledning mottatt som hjelpetiltak fra barneverntjenesten. FIT legger til rette for systematisk tilbakemeldinger fra tjenestemottaker til profesjonsutøver. Det settes søkelys på foreldreveiledning som hjelpetiltak, og foreldre som tjenestemottakere. Det er brukerperspektivet som er sentralt, og foreldrenes erfaringer som undersøkes. Formålet er å undersøke hvordan FIT kan bidra til en effektiv endringsprosess, og økt brukermedvirkning i foreldreveiledning. Formålet er videre å se hvordan foreldrenes erfaringer kan gi økt kunnskap og forståelse for hvordan foreldrene opplever sin brukermedvirkning i foreldreveiledning med bruk av FIT. Det er vist seg å være lite tidligere forskning på området. Det er anvendt kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapsteoretisk forankring. Individuelle semistrukturerte intervju av fem foreldre fra to ulike barneverntjenester er brukt som metode for innhenting av data. Tematisk analyse slik den er forklart av Braun & Clarke (2006) er benyttet som analysemetode av datamaterialet. Funnene viser at informantene opplever større sammenheng og økt kontroll i veiledning, med felles forståelse og søkelys på barnets skåringer ved bruk av FIT. Informantene opplever at FIT bidrar til en styrket brukerstemme. Samtidig opplever de noen begrensninger med FIT som ikke mestrer å fange helheten i barnets omsorgsituasjon, og det kan være utfordrende både for foreldrene og barnet å forstå skåringene. Det konkluderes med at FIT kan være et nyttig verktøy for å sikre brukermedvirkning i foreldreveiledning fra barneverntjenesten, men at FIT ikke er nødvendig for å gjøre det. For å oppnå verktøyets hensikt kreves det inngående handling fra familieveileder og systemet rundt. Foreldrene har behov for god informasjon om verktøyet, dets fungering og hvordan skåringen skal forstås. En aktiv bruk av tilbakemeldingene er avgjørende for om FIT kan svare til reell brukermedvirkning. Det er familieveileders ansvar å svare til dette.  
dc.description.abstractAbstract The topic of this master's thesis is Feedback-Informed Treatment (FIT) in the intervention phase of child welfare services, with a focus on user involvement. The research question is related to how FIT can contribute to user involvement in parental guidance provided as an intervention by child welfare services to strengthen families and improve the child's caregiving situation. FIT facilitates systematic feedback from service recipients to professionals. This master's thesis focusses on parental guidance as an intervention, and parents as service recipients. The purpose of this master's thesis is to examine how FIT can contribute to an effective change process and increased user involvement in parental guidance. The central focus is on the user perspective, specifically the experiences of parents. Furthermore, the aim is to explore how parents' experiences can provide increased knowledge and understanding of how they perceive their user involvement in parental guidance when FIT is used. There has been limited previous research in this area. A qualitative research method has been employed with a phenomenological (human experiences) and hermeneutic (interpretation) theoretical framework. Individual semi-structured interviews are conducted with five parents from two different child welfare services to collect data, with the goal of accessing the parents' subjective experiences. Thematic analysis, as described by Braun & Clarke (2006), is used as the data analysis method. The results indicate that the participants perceive both possibilities and limitations with FIT in parental guidance. The findings show that the participants experience greater coherence and increased control in the guidance process, with a shared understanding and focus on the child's scores when FIT is used. The participants perceive FIT as providing an additional user voice, both for the parents and the child. However, they also experience some limitations with FIT, as it does not capture the full complexity of the child's caregiving situation, and understanding the scores can be challenging for both parents and the child. The thesis concludes that FIT can be a useful tool to ensure user involvement in parental guidance provided by child welfare services, but it is not essential. Achieving the tool's purpose requires proactive efforts from family counselors and the surrounding system. Service recipients need comprehensive information about the tool, its functioning, and how the scores should be interpreted. Consequently, family counselors need to master the tool's use in a competent and sustainable manner when engaging with service recipients. Active utilization of the feedback is crucial for FIT to fulfill the criteria of genuine user involvement, and it is the responsibility of the family counselor to respond to this.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTjenestemottakeres opplevelse av Feedback Informerte Tjenester (FIT) i foreldreveiledning som hjelpetiltak i barneverntjenesten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel