«Skal de sitte der og gjøre repetisjonsoppgaver som de ikke får noe utav?»: en kvalitativ studie om matematikklæreres undervisningsplanlegging, med fokus på elever med stort læringspotensial
Abstract
Denne oppgaven undersøker syv matematikklærere sin beskrivelse av hvordan man kan planlegge i klasser med elever med stort læringspotensial. Det empiriske utvalget består av syv matematikklærere som arbeider på 4.-7. trinn. Datamaterialet er syv kvalitative forskningsintervju. Studien ser på hva som kjennetegner lærerne sin planlegging av matematikkundervisning, hvordan lærerne beriker undervisningen og hvilke utfordringer de kan møte i planleggingen. Gjennom relevant teori belyses disse lærerne sine beskrivelser. For å undersøke matematikklærere sin matematikkplanlegging for elever med stort læringspotensial, er studiens problemstilling som følger: Hvordan beskriver syv matematikklærere planlegging av undervisning i klasser med elever med stort læringspotensial?
For å svare på, og støtte opp om problemstillingen, er tre forskningsspørsmål stilt: 1) Hva kjennetegner lærernes planlegging av matematikkundervisning? 2) Hvordan planlegger lærerne for å berike matematikkundervisningen og 3) Hvilke utfordringer opplever lærerne i planleggingen?
For å finne svar på studiens problemstilling og forskningsspørsmål er intervjuene analysert gjennom tematisk analyse. Resultatene indikerer at lærerne har ulike måter å planlegge undervisningen sin. Et fellestrekk er at flere planlegger for en variert undervisning, for å berike elever med stort læringspotensial sin undervisning. Lærerne planlegger for å bruke problemløsningsoppgaver med lav inngangsterskel og stor takhøyde for å berike undervisningen. Det kan se ut til at alle lærerne oftest planlegger med hensyn til å tilpasse opplæringen for elever med stort læringspotensial, men flere av lærerne opplever det som utfordrende tidsmessig å få planlagt matematikkundervisningen til denne elevgruppen.