Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLausund Fitjar Camilla
dc.contributor.authorSundsteigen Hege
dc.date.accessioned2023-09-05T15:52:10Z
dc.date.available2023-09-05T15:52:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148940672:149398298
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087608
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne kvalitative studien var å få økt kunnskap og innsikt i hva som påvirker en gruppe læreres planlegging av skriveopplæring i ulike fag for elever på 1. og 2.trinn. Ifølge LK20 skal elevene arbeide med skriving i alle fag for å utvikle gode skriveferdigheter. Forskning peker på at elevene både skriver for lite og for sjelden, og at lærere gjerne mangler kunnskap og kompetansen som er nødvendig. Samtidig finnes det lite forskning på hva som påvirker lærere når de planlegger og da særlig i en norsk kontekst. Studiens datamateriale ble derfor innhentet gjennom to fokusgruppeintervju der lærere som underviser i ulike fag på 1. og 2.trinn diskuterte hvordan de planlegger og hva som påvirker deres planlegging. Fordi denne studien tar for seg planlegging av skriveopplæring ble det viktig å først si noe om hva elevenes skriveferdighet består av og hvordan elevene utvikler seg som skrivere for å kunne vise til hva lærere skal planlegge for. Planlegging skjer på ulike nivåer, noe som også er viktig bakteppe å ha med seg videre inn i en gjennomgang av planlegging av skriveundervisning. Tidligere forskning på området peker på fire hovedfaktorer som påvirker planleggingen, disse hovedkategoriene benyttes i analysen for å kunne gi en ryddig oversikt over funn. Resultatene fra studien viser at lærernes erfaring blant annet påvirker i hvilken grad lærerne planlegger for sammenheng mellom undervisningstimene. Læreboka står fremdeles sterkt da lærerne i studien i stor grad påvirkes av læreboka i forhold til valg av innhold, arbeidsmåte og skriveoppgaver. Lærerne påvirkes av bemanning når de planlegger og dette henger tett sammen med elevenes nivå. Lærerne planlegger for mer skriving dersom det er en voksen som kan ta ut elever som strever. Hvilke fag lærerne underviser påvirker om lærerne planlegger for elevenes skriveutvikling, da det kun planlegges skriveopplæring i norskfaget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærerplanlegging: en studie av hva som påvirker læreres planlegging av skriveopplæring for elever på 1. og 2.trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel