Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBirdal, Inga Kjerstin
dc.contributor.authorSkaale, Silje Dalva
dc.date.accessioned2023-09-08T15:51:35Z
dc.date.available2023-09-08T15:51:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148940672:149398292
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088375
dc.description.abstractI begynneropplæringen er det mulig å benytte lek som metode for å skape engasjement og motivasjon. Til tross for dette viser forskning at leken blir lite brukt i skolen, og det gjelder spesielt rammelek. Grunnen til at leken blir brukt i liten grad ser ut til å være det høye læringsstykket i skolen, og lærernes kompetanse om bruk av lek i undervisningen. Formålet med denne studien er å undersøke rammelekens muligheter for å skape motivasjon og engasjement for skriving på 1. trinn. Målet var å finne ut hva som skjer når elevene leker, rammelekens muligheter til å engasjere og motivere for skriving. Skriving er en kompleks prosess, og noe som må læres. Derfor er det interessant å undersøke hvordan lek kan bidra til å skape engasjement og motivasjon for skriving. Et kvalitativt forskningsdesign gjorde dette mulig ved bruk av observasjon av rammeleken, dyrlege. Datamaterialet består av feltnotater fra observasjonene og transkripsjon av lydopptak fra leken. Totalt ble fem lekeøkter observert. Observasjonene ble brukt for å undersøke lekens mulighet til å skape motivasjon gjennom selvbestemmelse. Lydopptakene ga mulighet til å få innblikk i lærernes støtte til selvbestemmelse i leken. Elevenes skriveaktiviteter i leken ble også undersøkt for å kunne beskrive hva elevene brukte av skrivemuligheter, og om de engasjerte seg i skriving. Gjennom analysen av datamaterialet ble det tydelig at rammeleken engasjerte elevene, ikke bare til lek, men til skriving. Rammeleken ga lærerne mulighet til å skape engasjement og motivasjon for skriving gjennom behovsstøtte. Støtte av elevenes behov for selvbestemmelse kan bidra til at elevene blir indre motivert. Rammeleken gjorde det også mulig for elevene å ta i bruk skriften i meningsfulle sammenhenger tidlig i skolestarten.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Skal vi leke i morgen og?» En kvalitativ undersøkelse av rammelekens mulighet til å skape engasjement og motivasjon for skriving.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel