Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngri Dommersnes Jolbø
dc.contributor.authorRuna Skogvoll
dc.date.accessioned2023-09-19T15:51:11Z
dc.date.available2023-09-19T15:51:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148120137:148120459
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090541
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractStadig flere lærere anvender en raskere bokstavprogresjon i innlæringen av bokstavene. Forskning på feltet viser at metoden medfører flere fordeler for elevene. Den største fordelen sies å være at elevene får raskere tilgang til bokstavene, og de kan dermed begynne arbeidet med å lese og skrive på et tidligere tidspunkt enn vanlig. Forskningen sier også at metoden enklere legger til rette for tilpasset opplæring. Hensikten med denne studien er å se på om forskningen stemmer overens med læreres erfaringer med metoden, og undersøke hvilke muligheter og begrensninger de ser i å anvende en raskere bokstavprogresjon. Studien tar utgangspunkt i fire læreres tanker og erfaringer med rask bokstavprogresjon. Datamaterialet er innsamlet gjennom individuelle, semistrukturerte dybdeintervjuer fra våren 2023, og har til hensikt å belyse min problemstilling for denne studien, som er følgende: Hvilke tanker og erfaringer har et utvalg lærere på første trinn med metoden rask bokstavprogresjon, og hvilke muligheter og begrensninger ser de i metoden? Hovedfunnene fra studien viser at lærerne er svært fornøyde med metoden rask bokstavprogresjon. Metoden gir lærerne mulighet til å raskere plukke opp de elevene som strever med å lære seg bokstavene, og dermed kunne gi dem den ekstra støtten de har behov for. Videre viser funnene at lærerne synes det er enklere å tilpasse opplæringen, da spesielt med tanke på de elevene som kunne trengt en ekstra utfordring.
dc.description.abstractMore teachers are using a faster letter progression in learning the letters. Research shows that the method has several advantages for students. The biggest advantage is said to be that the pupils get faster access to the letters, and they can thus start the work of reading and writing at an earlier point than usual. The research also says that the method facilitates adapted training more easily. The purpose of this study is to see if the research is consistent with teachers' experiences with the method, and to investigate what possibilities and limitations they see in using a faster letter progression. The study is based on four teachers' thoughts and experiences with rapid letter progression. The data has been collected through individual, semi-structured in-depth interviews from spring 2023, and is intended to shed light on my research question for this study, which is the following: What thoughts and experiences do a selection of teachers have at first grade with the rapid letter progression method, and what opportunities and limitations do they see in the method? The main findings from the study show that the teachers are very satisfied with the rapid letter progression method. The method gives teachers the opportunity to more quickly pick up those pupils who are struggling to learn the letters, and thus be able to give them the extra support they need. Furthermore, the findings show that the teachers think it is easier to adapt the training, especially with regard to those pupils who might need an extra challenge.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke tanker og erfaringer har et utvalg lærere på første trinn med metoden rask bokstavprogresjon, og hvilke muligheter og begrensninger ser de i metoden?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel