«Var Molvik full?» En kvalitativ enkelcasestudie som undersøker hvordan elever på 10. trinn utforsker det klassiske verket «Vildanden»
dc.contributor.advisor | Lønnum, Marthe | |
dc.contributor.author | Klefsås, Margareth | |
dc.date.accessioned | 2023-09-23T15:51:28Z | |
dc.date.available | 2023-09-23T15:51:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:148940672:149398280 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3091505 | |
dc.description.abstract | Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i hermeneutikk, resepsjonsteori og didaktikk, og det er elevenes forståelse og utforsking av det klassiske stykket «Vildanden» som får spille førstefiolin i studien. Med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket ble det utarbeidet et undervisningsdesign der elevene først måtte forholde seg til sin egen forståelse mens vi leste stykket høyt i klasserommet. Videre utforsket elevene stykket og sin egen og andres forståelse i litterære gruppesamtaler. Etter gruppesamtalene fikk elevene mulighet til å formulere spørsmål de fortsatt satt igjen med. Disse spørsmålene dannet utgangspunktet for litterære helklassesamtaler. Empirien består av skjermbilder av elevenes ubesvarte spørsmål og av lydopptak av den aller siste helklassesamtalen. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | «Var Molvik full?» En kvalitativ enkelcasestudie som undersøker hvordan elever på 10. trinn utforsker det klassiske verket «Vildanden» | |
dc.type | Master thesis |