Utrygg tilknytning og de psykiske lidelsene. Hva er viktig i behandling?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3117376Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IS) [869]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn:Temaet for denne masteroppgaven handler om hvordan tilknytning til omsorgsgivere ibarndommen påvirker utviklingen av psykiske lidelser i voksen alder og hvordan elementer ibehandlingen kan bidra til bedring. Bakgrunn for temaet handler om et ønske om øktkompetanse på et fagområde som vil kunne hjelpe mennesker med denne problemstillingen åoppnå bedring gjennom behandling. Økt kompetanse på dette området kan bidra til at helse ogsosialarbeidere med et arbeid innenfor psykisk helse kan gjennomføre mest mulighensiktsmessig behandling sett ut fra pasientens behov.
Metode:Studien baserer seg på seks artikler som tar for seg hjernens utvikling ved påkjenninger ibarndommen og viktige elementer i behandling sett ut fra tilknytningsteorien. Studien er enlitteraturstudie og benytter seg av allerede eksisterende litteratur for å besvareproblemstillingen. Ved å se på litteratur i sammenheng med et nytt og kritisk blikk, vil dettekunne gi ny informasjon som vil holde ansatte innenfor helse og sosialsektoren fagligoppdatert, samtidig kan dette avdekke sammenhenger som finnes mellom den ulikeforskningen.
Resultater og konklusjon:Studien viser at tilknytningen og relasjonen mellom omsorgsgivere og barnet kan leggeføringer for hvordan den psykiske helsen utvikler seg videre i voksen alder. Samspill ogtilknytning bidrar til utvikling av indre arbeidsmodeller, gir skader på nervesystemet oghindringer i hjernens affektregulering øker risikoen for utvikling av psykiske lidelser. Funnviser også at hovedelementet i en behandling handler om relasjonen mellom terapeuten ogpasienten. Trygg relasjon, gjensidig tillit, respekt og emosjonell støtte kan åpne opp for åutforske emosjoner, minner, nye opplevelser og samtidig endre de indre arbeidsmodellene ogøke evnen til mentalisering, som kan bidra til bedring.