dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva
personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår
personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som står utenfor leken?
For å finne svar på oppgaven har vi brukt kvalitativt intervju for å få personalets syn
på ordet inkludering og for å få innblikk i hvordan de jobber med inkludering og barn
som står utenfor leken. I oppgaven har det også blitt satt lys på hvor viktig leken er
for barnet og dets utvikling og læring, og hvor viktig det er at barnet blir inkludert i
leken. Det som ble mest sentralt i denne oppgaven var dermed: inkludering, bli sett,
fellesskap og tilstedeværende voksen. Vi fikk mulighet for å intervjue 4 pedagogiske
ledere som har gitt sine synspunkt om inkludering og hvordan de jobber med dette i
sine barnehager. Våre informanter har lagt mest vekt på at barn skal få kjenne på en
trygghet, få være en del av et fellesskap og hvordan den voksnes rolle er i lek og
inkludering. | |