Leke for å leke, eller leke for å lære?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118247Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan kan man bruke lek som et utgangspunkt for læring, uten at det går på bekostning av lekens egenverdi?». Jeg har benyttet meg av kvalitativ dokumentanalyse som metode for å få en forståelse av hva litteraturen sier om barnehagelærerens holdninger og syn på barn og lek, og da særlig lekens egenverdi. Som kommende barnehagelærer er det viktig å være reflektert rundt og bevisst på hva faglitteraturen sier om noe av de viktigste delene av barns liv; lek og læring. Sentrale begrep i denne oppgaven er lek og læring, lekens egenverdi og barnesyn.
I mitt arbeid for å søke svar på problemstillingen har jeg vært bevisst på at jeg og mine tolkninger er min største feilkilde, og har derfor forsøkt etter beste evne å forholde meg nøytral og objektiv til funnene i litteraturen. Etter å ha gått i dybden i bøkene sitter jeg igjen med en større forståelse og respekt for barns lek og dens egenverdi, samt betydningen av å være bevisst på ens egne holdninger og sitt eget barnesyn. Litteraturen jeg har valgt å bruke fremmer to sider av problemstillingen. «Lekelyst i barnehagen» vektlegger barns frie og spontane lek, mens «Lekende læring» vektlegger hvordan barnehagelæreren kan bruke leken som et verktøy for læring. Det viktigste jeg konkluderer med etter endt arbeid, er at lek og læring er en naturlig del av barns hverdag, og som barnehagelærer er det viktig å kunne ivareta og verne om lekens egenverdi.