Barns inkludering i lek
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118281Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av deltakende observasjon og feltsamtaler.Vårt arbeid er basert på en rekke observasjoner og feltinteraksjoner med personalet. Gjennom samtaler med ansatte har vi samlet beskrivelser og refleksjoner rundt deres tanker og holdninger knyttet til betydningen av inkludering i lekesituasjoner. Sentrale begreper i vårt prosjekt omfatter inkludering, lek, samt personalets rolle og holdninger i relasjonsbygging. I våre funn diskuterer vi også begrepet læringVi har gjennomført observasjoner av tilrettelagte leksituasjoner, og fire ansatte fra våre respektive barnehager har deltatt i forskningsarbeidet. Som to samarbeidende studenter har vi gjennomført feltarbeid i to ulike barnehager, begge med storbarnsavdelinger for alderen 3-5 år. Den ene avdelingen besto av 15 barn og 3 voksne, mens den andre hadde 20 barn og 3 voksne.I løpet av feltsamtalene la forskningsdeltakerne vekt på betydningen av lek, fellesskap og samspill som en naturlig del av relasjonsbygging. Observasjonene avslørte også noen uheldige samspillsituasjoner, preget av marginalisering. På grunn av begrenset fokus og ordgrensen i oppgaven, har vi imidlertid valgt å ikke inkludere disse situasjonene i vår oppgave.