Omsorg for ettåringer med senere barnehageoppstart
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118761Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever barnehagelærere at de kan ivareta ettåringens behov for omsorg, når de har tilvenning etter hovedoppstarten i august? I oppgaven benyttes kvalitativt intervju for å få innsikt i hvordan barnehagelærere forstår ettåringens behov for omsorg, samt hva som skal til for at barnehagelærere opplever at de skal kunne gi god nok omsorg til de ettåringene som har tilvenningen etter hovedoppstarten.
Datamaterialet har blitt samlet inn gjennom intervju med fem pedagogiske ledere i én og samme barnehage. Resultatene fra undersøkelsen viser at informantene vektlegger å se hvert enkelt barn som en viktig del av å gi omsorg, og at barnehageansattes evne til å se barnet er en viktig forutsetning for trivsel og trygghet i barnehagen. Oppgaven dreier seg om spørsmål som hvordan man kan holde på progresjon i barnegruppen samtidig som man har tilvenning på avdelingen, og hvorvidt sykefravær blant personalet kan påvirke muligheten til å gi god nok omsorg. Resultatene fra undersøkelsen viser at samarbeid mellom avdelingene er en viktig faktor for at det skal bli best mulig for både enkeltbarnet, barnegruppen og personalet.