Show simple item record

dc.contributor.advisorBergersen, Ove
dc.contributor.authorHove, Inger Marie Lende
dc.contributor.authorNygård, Isabella Nikolaeva
dc.date.accessioned2024-02-24T16:51:18Z
dc.date.available2024-02-24T16:51:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721337
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119754
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven vår, har vi undersøkt hvordan barnehagelærere tilrettelegger for et inkluderende språkmiljø, med fokus på flerspråklige barn. Vi har undersøkt ulike metoder og tilnærminger barnehagelærer tar i bruk for å kunne støtte den språklige utviklingen hos flerspråklige barn, samtidig som de klarer å sikre en inkluderende læringsarena for alle barn. For å finne mulig svar på denne problemstillingen har vi gjennomført grundig søk i aktuell litteratur som har vært til hjelp for å utforske teoretiske perspektiver knyttet til inkludering, språkmiljø og flerspråklighet i barnehagen. Deretter gjennomførte vi kvalitative intervjuer som metode, vi fikk med oss fire barnehagelærere hvor vi fikk innsikt i deres praksis og erfaringer. Våre funn viser at tilrettelegging for et inkluderende språkmiljø krever en bevissthet om mangfoldet av ulike språk og de kulturer som er i barnehagen. Barnehagelærerne viser at de tar i aktivt bruk ulike tilnærminger, ser på det språklige mangfoldet som en viktig ressurs og legger vekt på å inkludere foreldre inn i språkarbeidet. Funnen våre viser samtidig til noen utfordringer knyttet til bruken av tilgjengelige ressurser og at behovet for kompetanseheving blant personalet er nødvendig. Våre funn peker på betydningen av å anerkjenne og støtte flerspårkligebarn språkutvikling for å skape et inkluderende læringsmiljø. Det blir tydelig gjennom dette prosjektet at en helhetlig tilnærming, som både involverer personalet og foreldrene er svært viktig for å sikre et inkluderende språkmiljø for alle barn i barnehagen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEt inkluderende språkmiljø for flerspråklig barn i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record