«Hvordan påvirker spilletid motivasjon hos håndballspillere 1.divisjon herrer i alderen 20-22 år."
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1008]
Abstract
Bakgrunn: Bakgrunn for valgt tema er at det gjort lite forskning på hvordan spilletid påvirker motivasjon for håndballspillere i Norge. Det er vanlig i lagidretter å ha utøvere som sitter på benken eller ikke er med i kamptroppen under kamp. Det er gjort svært lite forskning på dette området og spesielt på toppidrettsutøvere.
Metode: Det blitt benyttet individuelle semi-strukturerte intervjuer for å innhente kvalitative data om hvordan utøverne opplever seg selv på trening og i kamp. Deretter ble braun og clake 6-stegs modell benyttet for tematisk analyse av dataen.
Resultater: Det kom frem at utøverne alltid følte seg som en del av laget, men at de ikke følte seg som bidragsytere når de satt på benken under kamp. Alle utøverne opplevde det som frustrerende å sitte på benken. Deltakerne som spilte lite og middels fortalte at de opplevde en større glede og oppsving i motivasjon når de fikk spille mer enn de pleier. For utøveren som spilt mye var det personlig prestasjon og resultat som var viktigst.
Konklusjon: Funnene i studien viser at spilletid har signifikant betydning for utøvernes motivasjon. En reduksjon i spilletid kan føre til at utøverne blir mindre motiverte for kamp og trening, mens en økning i spilletid kan gi en økning i motivasjon.
Nøkkelord: håndball, motivasjon, spilletid, selvbestemmelsesteorien. Abstract
Background: The chosen topic stems from the limited research on how playing time affects motivation for handball players in Norway. It is common in team sports for athletes to sit on the bench or not be part of the match squad during games. There has been very little research in this area, especially concerning elite athletes.
Method: Individual semi-structured interviews were conducted to gather qualitative data on how athletes perceive themselves during training and matches. Subsequently, Braun and Clarke's 6-step model was used for thematic analysis of the data.
Results: It emerged that athletes always felt like part of the team but did not feel like contributors when they sat on the bench during matches. All athletes found it frustrating to sit on the bench. Participants who played sparingly and moderately reported experiencing greater joy and a boost in motivation when they played more than usual. For the athlete who played a lot, personal performance and results were most important.
Conclusion: The findings of the study demonstrate that playing time significantly impacts athletes' motivation. A reduction in playing time can lead to decreased motivation for both matches and training, while an increase in playing time can lead to an increase in motivation.
Keywords: handball, motivation, playing time, self-determination theory.