SELMA - et verktøy for å forebygge mobbing i barnehagen?
Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke om forskningsprosjektet SELMA kan bidra til å forebygge mobbing i barnehagen, gjennom den valgte problemstillingen «Opplever pedagogiske ledere arbeidet med SELMA som nyttig for å forebygge mobbing i barnehagen, og i så fall hvordan?». Data ble utviklet gjennom kvalitativ metode og semistrukturerte forskningsintervjuer, der utvalget bestod av fem pedagogiske ledere i fem ulike barnehager. De fem pedagogene er deltakere i videreutdanningen til SELMA, og har hovedansvar for arbeidet som gjøres med femåringene i barnehagen knyttet til dette. Funnene i studien indikerer at SELMA kan bidra til å forebygge mobbing i barnehagen gjennom positiv påvirkning på enkeltbarns sosiale og emosjonelle utvikling, og gjennom å fremme et inkluderende barnehagemiljø. Videre kom det også tydelig frem at personalets rolle i det forebyggende arbeidet i barnehagen er sentralt.