Blar i UiS Brage på emneord "aktiv skole"
Viser treff 1-12 av 12
-
Aktiv skole pilot : implementering av fysisk aktivitet i skolen. En case-studie
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2015;, Master thesis, 2015-06)Denne studien tar for seg implementering av daglig lærerstyrt fysisk aktivitet i en barneskole. Regelmessig fysisk aktivitet er et viktig tiltak for å fremme normal utvikling, fysisk form og god helse hos barn og unge. ... -
Aktiv skole – sammenhengen mellom fysisk form og akademiske prestasjoner hos 10 åringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Hensikt: Denne studien har sett på sammenhengen mellom aerob kapasitet og objektivt målt aktivitetsnivå og skoleprestasjoner hos norske 10 åringer. Metode: Dette er en tverrstnittstudie, hvor utvalget bestod av 445 ... -
Dagleg fysisk aktivitet i barneskulen og effektar på aktivitetsnivå og aerob kapasitet. Aktiv skole: Ein klyngerandomisert, kontrollert studie.
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2016;, Master thesis, 2016-05-26)Denne studien undersøkte kva effektar intervensjonen i Aktiv Skole hadde på fysisk aktivitetsnivå og aerob kapasitet. Metode: Aktiv skole var ein klyngerandomisert, kontrollert studie som inkluderte elevar ved 5. trinn frå ... -
Effekten av fysisk aktivitet på kognitiv funksjon hos barn: Aktiv Skole - En intervensjonsstudie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med studien var å undersøke effekten av økt fysisk aktivitetsnivå på kognitiv funksjon hos barn i femte klasse. Studien var randomisert og kontrollert med et utvalg på 414 elever mellom 9 og 10 år fra ni norske ... -
Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen for tredjeklassingers aerobe kapasitet - 1-årig skolebasert intervensjon
(Master thesis, 2015-06)Tema: Barn anbefales å ha 60 minutter daglig fysisk aktivitet med moderat til hard intensitet. Barn med god fysisk form har lavere risiko for å utvikle livsstilssykdommer enn de som er i dårlig fysisk form. Fysisk aktivitet ... -
Fysisk aktiv læring i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-06-08)Bakgrunn: Hverdagens krav til fysisk aktivitet endrer seg og regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om at det fysiske aktivitetsnivået i samfunnet må økes. Et tiltak er å innføre mer fysisk aktivitet i skolen. ... -
Fysisk aktivitet som læringsaktivitet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Formål: Studiens formål var å undersøke hvordan fysiske læringsaktiviteter i fagene musikk, norsk og matematikk påvirket elevenes aktivitet i forhold til kroppsøving, kjønn og ordinære læringsaktiviteter i klasserommet. ... -
Hvordan påvirkes skolebarns helserelaterte livskvalitet av daglig fysisk aktivitet i skolen? En studie av selvopplevd helse og livskvalitet hos 5.klassinger som deltok i prosjektet Aktiv Skole i Stavanger 2014-2015.
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2016;, Master thesis, 2016-06)SAMMENDRAG Bakgrunn: Kunnskap om hvordan skolebarn opplever egen helse og livskvalitet kan gi verdifull forståelse av barnas behov, og er av særlig interesse i det helsefremmende arbeidet. Barn og unges fysiske aktivitetsnivå ... -
Implementering av prosjektet "aktiv skole"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen ... -
Physically active academic lessons and effect on physical activity and aerobic fitness. The Active School study: A cluster randomized controlled trial
(Journal article; Peer reviewed, 2018-12)The Active School program was designed to positively impact health and academic-related outcomes in school. The core intervention component was physically active academic lessons, a teaching activity that combines physical ... -
Physically active academic lessons; Acceptance, barriers and facilitators for implementation
(Journal article; Peer reviewed, 2018-03)Background To improve health and academic learning in schoolchildren, the Active School programme in Stavanger, Norway has introduced physically active academic lessons. This is a teaching method combining physical activity ... -
Sammenheng mellom aerob kapasitet og kognisjon ved elever på 5. trinn i Stavanger
(Master thesis, 2015-06-12)Hensikten med studien er å se i hvilken grad det er sammenheng mellom elevers aerobe kapasitet og deres kognisjon. En tverrsnittsundersøkelse med utgangspunkt i resultatene fra pre-testene ved en ettårig intervensjonsstudie ...