Browsing UiS Brage by Author "Aasen, Marit"
Now showing items 1-7 of 7
-
En casestudie: sjangerkriterier, ordbank og modelltekst som stillas i andrespråksskriving
Bakaas, Tove Kristin (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne masterstudien handler om hvordan andrespråkselever gjør seg nytte av støttende stillas i egen skriving. Problemstillingen er nærmere presisert til å gjelde på hvilken måte andrespråkselever på ungdomstrinnet gjør ... -
Estetiske arbeidsformer i undervisningen
Osmundsen, Ingeborg (Master thesis, 2024) -
"Et bilde sier mer enn tusen ord?" En visuell analyse av illustrasjoner av familier og kjærestepar i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet.
Andresen, Rikke; Drivflaadt, Elin (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker vi å belyse hvordan illustrasjoner i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet representerer mangfold når det kommer til familier og kjærestepar. Ungdom kommer fra forskjellige typer familier, og ... -
«Et bilde sier mer enn tusen ord?» En visuell analyse av illustrasjoner av familier og kjærestepar i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet.
Andresen, Rikke; Drivflaadt, Elin (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker vi å belyse hvordan illustrasjoner i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet representerer mangfold når det kommer til familier og kjærestepar. Ungdom kommer fra forskjellige typer familier, og ... -
"Jeg er ingen problemstilling" - en lyttende lesning til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme i selvbiografien: Jeg vil leve
Aasen, Marit (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I denne oppgaven har jeg lyttet med oppmerksomhet til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme som offentlig aktør, gjennom en analyse og nærlesning av hennes selvbiografi Jeg vil leve. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom, og ... -
«Når du les, føler du nesten at setningane berre angrip deg med kjensler.» Ein studie av korleis elevar på 10. trinn viser metalingvistisk forståing i samtalar om og skriving av tekstar.
Wikstrøm, Mette (Master thesis, 2022)Metaspråkleg kompetanse står sentralt i læreplanen og blir òg sett på som viktig for djupnelæring. Med bakgrunn i eit ønske om å rette fokus mot grammatikk og metalingvistisk forståing i samband med tekstarbeid, vil den ... -
Skolens lesediskurs - en kvalitativ studie av hvordan erfarne lærere på mellomtrinnet snakker om lesing
Thorsen, Marita (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om språklige maktstrukturer i skolen som bidrar til å opprettholde, bryte ned eller bygge opp forståelser av hva lesing er. Dette undersøkes ved å bruke en kvalitativ forskningsmetode. ...