Blar i UiS Brage på forfatter "Bjuland, Raymond"
-
A conceptual look at instructional questioning and its use in teaching mathematics.
Rød, Tron (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-06)Even in today’s society with electronic devices abundantly available to most western world learners to aid their learning, classroom instruction and discussions still are the most common practices of teachers everywhere. ... -
An Activity Theory View on Learning Studies
Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2011-11)Learning study has been used by many to develop exemplary teaching in school, and this approach has recently been adopted for use in kindergarten as well. When using such approaches in different settings than they were ... -
Det dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjoner
Eidsvik, Lena (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-01)Dialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å ... -
Det komplekse lærerarbeidet i lys av dialogbasert undervisning for elevers arbeid med multiplikasjon på 5.trinn
Bø, Elisabeth (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dialogbasert undervisning er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og i den nye læreplanen. At elevene får mulighet til å være aktivt deltakende i matematiske diskusjoner, utforske og resonnere, er grunnleggende ... -
Det komplekse undervisningsarbeidet med å lede matematiske samtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
Holm, Lene (Master thesis, 2021)Det dialogiske perspektivet har fått et stadig større fokus innenfor forskning på kommunikasjonen i klasserommet. Dette perspektivet hører til i den sosiokulturelle læringsteorien, hvor læring skjer i samhandling med andre ... -
The Development of Pre-Service Teachers’ Understanding of the Knowledge Necessary to Teach Mathematics: A Case Study in Malawi
Jacinto, Everton Lacerda (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)Globally, progress in education has been made in recent years to promote learning opportunities for all. However, significant gaps remain in lowincome countries. In Malawi, a developing country where the educational system ... -
Educating Pre-service Science Teachers ; Promoting PCK development through the use of Lesson Study combined with Content Representation
Juhler, Martin Vogt (PhD thesis UiS;340, Doctoral thesis, 2017-04-07)Recent research, both internationally and within Norway, has clearly expressed concerns about missing connections between subject-matter knowledge, pedagogical competence and real life practice in schools. This study looks ... -
Ein grunnskulelærar sin lyttepraksis under matematiske samtalar
Refve, Karianne Åsland (Master thesis, 2024)Fleire studiar har peika på lytting som ein understudert dimensjon, og understreka behovet for meir forsking på korleis læraren lyttar til elevane. Dialogbasert undervisning har fått ei sentral rolle i den norske læreplanen, ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom dialog i et tenkende klasserom
Nes, Maren Nygaard (Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ case-studie som har utgangspunkt i et tenkende klasserom, hvor elever arbeider med problemløsning i grupper på tre og tre på vertikale whiteboard-tavler. Studien har sett nærmere på dialogene elevene ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev dialog og lærer-elev dialog på 9. trinn
Årthun, Linda (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dette er en kvalitativ case-studie der formålet var å se på elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev og lærer-elev dialog. Studien har dermed tatt utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvilke ... -
Elevers strategier i arbeid med likninger
Ådnanes, Lise (Master thesis, 2021)Kartleggingsundersøkelser fra Trends in International Mathematics and Science Study viser at prestasjonene i algebra til norske elever på 9. trinn er svake. Hensikten med denne studien har derfor vært å undersøke hvilke ... -
Elevers utholdenhet og mestringsforventning ved arbeid med kognitivt krevende oppgaver
Øfsteng, Oline (Master thesis, 2024)Forskningslitteratur viser at kognitivt krevende oppgaver blant annet bidrar til å redusere gapet mellom lavtpresterende elever og middels-/høytpresterende elever. Denne masteroppgaven har derfor som formål å undersøke ... -
En aksjonsforskningsstudie av læreres arbeid i et tenkende klasserom.
Nesvaag, Arvid Hanssen (Master thesis, 2024)Tenkende klasserom er en form for utforskende matematikkundervisning som gir elevene mulighet til å jobbe med problemløsning, samarbeide, kommunisere og argumentere for sine løsninger. Forskningen hadde som mål å undersøke ... -
En kommognitiv case-studie med fokus på hvordan tidligere erfaringer kan påvirke elevers strategier i møte med brøkaddisjon.
Bergheim, May Elisabeth (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Kunnskap om elevenes læringsprosess er viktig, og denne masteroppgaven retter fokuset mot hvordan to utvalgte elever, 6.trinn, tar utgangspunkt i sine tidligere erfaringer i møte med addisjon av brøk med ulik nevner. Gjennom ... -
En lærers bruk av samtaletrekk i dialogiske helklassesamtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
Imsland, Inger Linn (Master thesis, 2021)Dialogbasert undervisning er en sentral del av den norske læreplanen, og har i senere tid blitt et fremtredende forskningsfelt. Flere studier har vist at det skapes gode muligheter for læring når elevene er deltagende i ... -
En lærers undervisningsarbeid knyttet til elevers arbeid med kontekstbaserte matematikkoppgaver gjennom dialogbasert undervisning på 6.trinn.
Skjørestad, Marita (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Dialogbasert undervisning har fått en større plass i forskningen på matematikkundervisning de siste årene, noe som også har påvirket utformingen av den nye læreplanen som iverksettes høsten 2020. I dialogbasert undervisning ... -
En matematikklærers handlingsmønster i et tenkende klasserom
Giskegjerde, Simen (Master thesis, 2024)I Valbekmo og Bjuland (2023) presiserer viktigheten av læreren som veileder og tilrettelegger i Tenkende Klasserom (Liljedahl, 2021). Denne casestudien følger én lærer gjennom to undervisningstimer på 9. trinn, og ett ... -
En undersøkelse av en lærers bruk av visuelle mediatorer i den matematiske diskursen for å realisere volumobjektet.
Håkull, Jeanette (Master thesis, 2021)Muligheter for læring er en forutsetning for elevers læring. Gjennom Sfards kommognitive rammeverk er det lagt til rette for å studere den observerbare matematiske diskursen i klasserommet. Man kan studere hvilke muligheter ... -
Et kommognitivt blikk på eksempelbruk i matematikkundervisning
Storegraven, Roar (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven handler om læreres bruk av eksempler i matematikkundervisning. Mange har pekt på at eksempler spiller en viktig rolle i matematikk, noe som kan underbygges både historisk og teoretisk. Et eksempel ... -
Exploring Cognitive Opportunities to Learn Provided to Students by Grade 11 Malawian Mathematics Textbooks.
Maonga, Charles Ndaziona (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)This study explores the cognitive opportunities to learn mathematics provided by grade 11 Malawian mathematics textbooks through the topic of quadratic equations. Four textbooks which were approved by the Ministry of ...