Browsing UiS Brage by Author "Blikstad-Balas, Marte"
Now showing items 1-6 of 6
-
Digital norskdidaktikk: en systematisk kunnskapsoversikt
Mathisrud, Sander Vossgård Eriksen (Master thesis, 2021)I denne systematiske oversikten har jeg gått gjennom fagfellevurdert forskning om bruken av læringsteknologi i norskfaget de siste fem årene. Dette feltet er preget av rask utvikling og mange diskusjoner. Formålet med denne ... -
Elevproduksjon av podkast som arbeidsmetode for muntlighet : En studie av elevers arbeid med podkast i norskfaget på videregående
van Schaik, Gunvald (PhD Theses UiS;785, Doctoral thesis, 2024)NORSK SAMMENDRAG Denne doktorgradsavhandlingen undersøker elevproduksjon av podkast som arbeidsmetode for muntlighet i den videregående skolen i Norge. Avhandlingen er lagt til norskfaget, og henter data fra et ... -
Kritisk literacy i norskfaget. Hvordan kan kritisk literacy bli en større del av elevenes skriving i norskfaget? En studie som undersøker hvordan 78 elever i en Vg1-klasse posisjonerer seg innenfor den sosiopolitiske skrivediskursen i sine redesignede tekster.
Ramsdal, Susanne Sandslett (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk skriving kan operasjonaliseres i norskfaget, i forbindelse med den nye læreplanen i norsk (LK20). Det overordnede temaet er kritisk literacy – et politisk og sosialt fenomen ... -
The Potential of Podcasts for Exploratory Talk in High School
Dversnes, Gunvald; Blikstad-Balas, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2023-04)Educational podcasting may support student collaboration and learning. However, little is known about how students talk with each other when developing podcasts in groups. In this study, eight groups of Norwegian high ... -
Rammer for kreativitet: En studie av hvordan elever i en klasse på Vg3 opplever rammer for kreativ skriving
Hårr, Marit Stangeland (Masteroppgave/UIS-UH-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)Å utvikle elevenes kreative ferdigheter er sentralt i fremtidens skole. Denne masteroppgaven retter fokus mot elevenes kreative skriving i norskfaget. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan opplever elever i en ... -
Reading in the digital age: Differences and commonalities across research approaches
Erstad, Ola Andres; Kucirkova, Natalia; Mangen, Anne; Aarsand, Pål André; Blikstad-Balas, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2023)Reading, a cornerstone of children’s education, is deeply influenced by cultural and traditional factors. Despite a consensus on its critical role, divergent definitions of reading persist across disciplines and theoretical ...