Browsing UiS Brage by Author "Dessingué, Alexandre"
Now showing items 1-20 of 21
-
"Å spille historisk empati" - En undersøkelse av "Through the Darkest of Times" og spillets potensiale for historisk empati.
Bekink, Lars Thomas (Master thesis, 2023)Den siste læreplanen har for alvor satt historisk empati på dagsorden ved å innføre det som kjerneelement, men det er fortsatt uenighet om hva historisk empati er og hvordan man best kan jobbe med det i skolen. Gaming blir ... -
Black Sails - en fortelling fra fortiden eller nåtiden?
Nordby, Jørgen (Master thesis, 2021)Denne oppgaven har undersøkt TV-serien Black Sails sin fremstilling av pirater. Historie på TV og film er en viktig del av folk sin opplevelse av tidligere historiske grupper og personer. Pirater er en av de mest populære ... -
Bruk av videospillet This War of Mine i arbeidet med historisk empati - en kvalitativ analyse av elevers erfaringer med historisk empati ved bruk av videospill
Hole, Kåre-André Gåsemyr (Master thesis, 2022)Historisk empati har tatt steget inn i den norske skolen igjennom historiefagets nye kjerneelementer. Historie- og samfunnsfagenes fornyelse igjennom Fagfornyelsen har som mål å forbedre elevens forståelse av hendelser ... -
Dannelse og medborgerskap i historiefaget - En komparativ innholdsanalyse av to læreverks bidrag til skolens demokratimandat
Gjesdal, Mallin (Master thesis, 2017-11-21)Siktemålet med denne masteroppgaven var å kartlegge i hvilken grad skolens demokratimandat kommer til syne i lærebøker for historie vg3. Med utgangspunkt i begrepene dannelse og medborgerskap har jeg utført en kvalitativ ... -
Developing Critical Historical Consciousness: Re-thinking the Dynamics between History and Memory in History Education
Dessingué, Alexandre (Journal article; Peer reviewed, 2020-03)Over the past 20 years, concepts of historical thinking and historical consciousness have received increasing attention in the field of history education and history didactics. This new orientation in the teaching of history ... -
En historiepreget ungdomskultur: En empirisk studie av historiekulturen blant ungdommer på Vestlandet
Todnem, Vegard (Master thesis, 2023)I denne studien ønsker jeg å gjøre rede for ungdommers forhold til historie på ulike områder og nivåer, og med dette definere deres historiekultur. For å bygge oppgaven på god empirisk data har jeg gjennomført en ... -
«Et spill som er mer enn underholdning» En studie av «My Child Lebensborns» nærhet til teoretiske tilnærminger til historisk empati.
Skretting, Oddgeir (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Ved den kommende læreplanen vil historisk empati være et av kjerneelementene i historiefaget. Historisk empati er et omdiskutert begrep, og fremdeles er det stor uenighet om hva begrepet innebærer. Denne masteravhandlingen ... -
Etableringen av 22. juli-senteret: En undersøkelse av diskursen i media
Forsell, Ingrid (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-18)Dette er en oppgave som tar sikte på å undersøke hvordan 22. juli senteret har blitt begrunnet og tatt imot. Oppgavens problemstilling er: Hvordan har etableringen av 22. juli-senteret blitt begrunnet og tatt i mot? - En ... -
Fortidens helter, samtidens skurker...
Nesheim, Bjørn-Sigve (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvilke minner som kommer til uttrykk i Holberg-debatten, og hva dette forteller oss om minnekulturen i denne debatten. Dette gjøres ved å ta utgangspunkt i minnebegrepsteorier hentet ... -
Historiebruk og historiemisbruk: En studie av historiebruken i Anders Behring Breiviks manifest
Haarr, John Kenneth (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne studien undersøker hvordan fortiden blir brukt og med hvilken hensikt i introduksjonskapittelet og bok 1 av Anders Behring Breiviks manifest «2083 – a European Declaration of Independence». I denne sammenhengen har ... -
Historisk empati gjennom arbeid med dataspill. En undersøkelse av et undervisningsopplegg med formål å fremme elevers historiske empati gjennom dataspillet: This War of Mine.
Nygård, Sander (Master thesis, 2022)Begrepet Historisk empati ble satt inn i læreplanen gjennom fagfornyelsen i 2020, og det satte på mange måter fart på hvilken retning historieundervisningen skulle ta. Det er ikke lenger snakk om detaljfokusert undervisning ... -
Historisk tenkning i møte med Battlefield 5 og Kampen om tungtvannet: En casestudie om hvordan en 9. klasse lærer historisk tenkning ved hjelp av Battlefield 5 og Kampen om tungtvannet
Ellingsæther, Erlend Gabrielsen (Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven var å finne ut hvordan elever på 9. trinn kan lære historisk tenkning med hjelp av Seixas og Morton (2013) sin teori om historisk tenkning, og ved hjelp av spillet Battlefield 5 og serien Kampen ... -
"Hvis du spiller som Norge er det lurt å ha religion" - en grounded theory studie om ungdommers erfaringer med det historiske dataspillet Sid Meier's Civilization 6 utenfor skolen
Hoholm, Kevin B. (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-15)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvilke erfaringer ungdommer utvikler når de spiller det historiske dataspillet Sid Meier’s Civilization VI (Civ 6) ved det Didaktisk Digitale Verksted (DDV) i Stavanger ... -
Løftesteiner, minner og moderne styrkeidrett: Hvordan styrketradisjoner ovelever overgangen til moderne idrett
Nybø, Thorbjørn Svarstad (Master thesis, 2021)Denne oppgaven utforsker sammenhengen mellom moderne styrkeidretter og historiske styrketradisjoner. Gjennom å se nærmere på historisk skotsk steinløfting og de moderne tolkningene av denne tradisjoner, trekkes paralleller ... -
“Mellom skyttergravene så var det noe som ble kalt ingenmannsland” – En casestudie som undersøker om elever får økt motivasjon og utvikler historisk tenkning, ved bruk av videospillet Valiant Hearts
Roth, Bjørnar (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-18)Formålet med masteroppgaven er å finne ut i hvilken grad bruken av det historiske videospillet Valiant Hearts gir økt motivasjon og utvikle historisk tenkning hos elever. Forskningsprosjektet er gjennomført i en 9.klasse ... -
Minnestedet etter Utøya-massakren. En analyse av den offentlige debattens utvikling og konsekvenser.
Søyland, Charlotte Hansen (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-18)Dette er en mastergradsoppgave som tar for seg den offentlige debatten som oppstod i forbindelse med valg av lokasjon og utforming for minnestedet som skulle etableres ved Utøya. Hvordan og hvorfor utviklet debatten seg ... -
Myndiggjøring gjennom kritisk minnebevissthet: Minnestudier i didaktisk perspektiv
Dessingué, Alexandre; Knutsen, Ketil (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article is a discussion of memory from a didactic perspective. The starting point is to frame memory theory which studies memory processes as phenomena in perpetual negotiation between understandings of the past, ... -
Politisk minne og forsoning: En komparativ studie av Norge og Australias inkludering av urbefolkningen minner i det politiske minnet
Brunstrøm, Jon Victor (Master thesis, 2024)Mange nasjoner står overfor utfordringene med å reparere fortidens urettferdigheter mot sine urbefolkninger. Denne oppgaven undersøker hvordan Norge og Australia inkluderes urbefolkningens minner i det offisielle politiske ... -
Sekiro: Shadows Die Twice. En undersøkelse av representeringen av historisk utvikling i Sengoku-perioden i videospill
Almo, Mathias Tendrius (Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan spillet Sekiro: Shadows Die Twice uttrykker og representerer historisk utvikling i Sengoku-perioden av Japans historie. Undersøkelser av Japans historie i videospill har i lengre tid blitt ... -
Skeiv historie i Rogaland - en analyse av eldre kvinners minner om skeiv historie
Strøm, Grethe Marie (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-15)Masteroppgaven tar for seg eldre kvinners minner om den skeive historien i Rogaland og analyserer dem i lys av teori for å definere og finne ut hvilke minner de ulike kvinnene har. Hovedproblemstillingen i oppgaven er ...