Browsing UiS Brage by Author "Håland, Anne"
Now showing items 1-8 of 8
-
Bruk av modelltekstar i sakprega skriving på mellomtrinnet : Ei undersøking av korleis modelltekstar set spor i elevtekstar og korleis elevar posisjonerer seg i ulike sakprega skrivesituasjonar.
Håland, Anne (PhD thesis UiS;210, Doctoral thesis, 2013-12-17)Forskingsprosjektet «Bruk av modelltekstar i sakprega skriving» undersøkjer korleis elevar på 5. trinn brukar modelltekstar dei blir gitt i undervisninga. Målet med prosjektet er å finna ut om modelltekstar kan fungera ... -
(Geo)grafiske representasjoner i ungdomsskolens samfunnsfag: En case-studie av hvordan en ungdomsskolelærer og hans elever skaper literacy-praksiser i møte med grafiske representasjoner i samfunnsfag
Staurseth, Hanne Egenæs (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-09)Denne avhandlingen bygger på en tese om at fagspesifikk literacy kan gi et godt grep om spenningen i undervisningens dobbeltrolle: Samfunnsfaget ses både som et fag som skal læres og som skal anvendes – og for å forstå et ... -
How do Norwegian second-grade teachers use guided reading? The quantity and quality of practices
Håland, Anne; Wagner, Åse Kari Hansen; McTigue, Erin Margaret (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper documents how teachers use guided reading practices in Norwegian second-grade class-rooms. In a two-part study consisting of teachers’ self-reports (Study 1) and video-observations of guid-ed reading sessions ... -
Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst
Lunde, Helene (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ... -
The Quantity and Quality of Teachers’ Self‑perceptions of Read‑Aloud Practices in Norwegian First Grade Classrooms
Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; McTigue, Erin (Peer reviewed; Journal article, 2020-03)Read-alouds are a frequent practice in early childhood classrooms and provide great potential for developing literacy skills for young learners including vocabulary, comprehension, text structure awareness, visual literacy, ... -
Utfordringer i mellomspråkstekster
Askeland, Wenche (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-23)Temaet for denne masteravhandlingen er utfordringer i mellomspråkstekster. Problemstillingen oppgaven er basert på, er: Hvilke utfordringer har minoritetsspråklige elever i skriving av tekster i norskfaget, og hvordan kan ... -
Vestre Havnepromenade
Håland, Anne (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2012)Med utgangspunkt i oppgavens problemstilling, “Hvordan gjeninnføre Aalborg Kommunes opprinnelige tanker og visjoner for området, samt skape et attraktivt offentlig byrom som inviterer til opphold og er ment til å brukes ... -
«Vi kastet elevene ut på dypet før»
Dversnes, Gunvald (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;;, Master thesis, 2018-05-15)Da Kunnskapsløftet (K06) ble revidert i 2013, stiftet norskfaget bekjentskap med et nytt begrep: Eksempeltekster. Begrepet viste til tekster som tydeliggjorde trekk man ønsket at elevene skulle arbeide med i egen skriving ...