Browsing UiS Brage by Author "Hansen, Joakim Evensen"
Now showing items 1-7 of 7
-
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary
Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram; Bjørnestad, Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2023)Developing proficiency in the language(s) spoken in any given society is crucial for the inclusion and attainment of children in that society. With an enrolment rate in Norwegian early childhood education and care (ECEC) ... -
Bruk av foreldrerapportering til identifisering av elever i risiko for lesevansker
Sæverås, Vibecke Kvale (Master thesis, 2022)Denne studien undersøkte om foreldrerapportering av eget barns språkferdigheter i førskolealder kan bidra til å identifisere elever som står i fare for å henge etter i leseutviklingen. Deltakerne var 655 førsteklassinger ... -
Educational language practices and language development in Early Childhood Education and Care
Hansen, Joakim Evensen (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018)The overarching aim of the study is to examine staff educational language practices with children under 3 years in high-quality early childhood education and care (ECEC), and associations between ECEC quality and language ... -
Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring
Iversen, Anne Margrethe Drangsholt (Master thesis, 2022)Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om ... -
Lek og samspill med felles språklige referanser. En kvalitativ studie om barnehagelæreres erfaring med bruk av felles språklige referanser i møte med en flerspråklig barnegruppe.
Drozdik, Monica (Master thesis, 2024)SAMMENDRAG I denne studien har jeg satt søkelys på barnehagelæreres arbeid i flerspråklige barnegrupper knyttet til bruken av felles språklige referanser. Formål med studien er å undersøke hvordan flerspråklige barn kan ... -
Læreres vurdering av lesemotivasjon hos elever som strever med lesing
Ekanger, Karoline (Master thesis, 2023)I mitt mastergradsprosjekt har jeg undersøkt følgende problemstilling: «Hvordan vurderer lærerne elevenes lesemotivasjon ved observasjon av høytlesning hos elever som strever med lesing på 1.trinn, og hvordan kan bruk av ... -
Verbal and non-verbal skills in early childhood: dimensionality, developmental trajectories, and gender differences
Elnes, Magdalena; Hansen, Joakim Evensen; Lervåg, Arne Ola; Hatlevik, Ove Edvard; Reikerås, Elin Kirsti Lie (Peer reviewed; Journal article, 2024)This study examines the dimensionality of and relationships between two subscales from the British Ability Scales – Third Edition, measuring verbal (expressive vocabulary) and non-verbal (reasoning) cognitive skills for ...