Browsing UiS Brage by Author "Hoem, Toril Frafjord"
Now showing items 1-9 of 9
-
The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp
Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sæbø, Johanne Ur; Sønneland, Margrethe; Billington, Mary Genevieve (Peer reviewed; Journal article, 2024-10)Instructional planning is acknowledged as an important factor influencing the quality of classroom teaching. DigUp is a Research and Innovation in the Public Sector project which has received funding from the Research ... -
"Det er ikke sikkert det er sant, fordi de ikke vet, men tror". En studie om hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere.
Høllesli, Marie (Master thesis, 2021)I ny læreplan er det forventet av lærere at de støtter elever i å utvikle kritisk tenkning. Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere, ... -
"Det verste var å finne argumentene ..." En studie om argumenterende skriving og elevmedvirkning i utarbeidelse av kvalitetskriterier på 7. trinn
Nilsen, Hilde (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-29)Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke 7. trinnselevers argumenterende skriving i norskfaget, i en kontekst der de var involvert i utarbeidelsen av kriterier for kvalitet. Problemstillingen jeg ... -
«Du kan ikke sette karakter på leseglede.» – Utvalgte norsklæreres oppfatning av kompetanse i norskfaget.
Horve, Runa (Master thesis, 2024)Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke utvalgte norsklæreres oppfatning av kompetanse i norskfaget. Forskningsspørsmålene som lå til grunn for å kunne besvare problemstillingen var: "Hva vektlegger utvalgte ... -
Hva skjer når lærere på småskoletrinnet reflekterer kritisk over egen leseleksepraksis i norskfaget?
Bauge, Wibecke (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om lekser, mer spesifikt leselekser i norskfaget. Studien tar ikke stilling til om vi skal ha leselekser eller ikke i norsk skole, men retter søkelyset mot leseleksepraksis i småskolen, og ... -
Kommunikativ skriving på 1.trinn
Nygård, Stine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-02)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner ... -
Kva skjer når elevar på 1. trinn deltek i ein samtale om litteratur?
Skorpen, Kristi Lund; Trevland, Anne Elisabeth (Master thesis, 2023)Samandrag Utgangspunktet for denne kvalitative kasusstudien var interesse for at elevar på 1. trinn skulle få bruke stemma si til munnleg aktivitet i klasserommet, og at samtale rundt ei bok kunne gje elevane noko å ... -
Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring
Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2022-08)Lekser har lange tradisjoner i skolen, til tross for blandede funn når det gjelder verdien av disse. En positiv verdi av lekser vil være avhengig av hvordan lekser rammes inn og følges opp i den daglige undervisningen. ... -
The Quantity and Quality of Teachers’ Self‑perceptions of Read‑Aloud Practices in Norwegian First Grade Classrooms
Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; McTigue, Erin (Peer reviewed; Journal article, 2020-03)Read-alouds are a frequent practice in early childhood classrooms and provide great potential for developing literacy skills for young learners including vocabulary, comprehension, text structure awareness, visual literacy, ...