Browsing UiS Brage by Author "Mosvold, Reidar"
Now showing items 1-20 of 62
-
An Activity Theory View on Learning Studies
Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2011-11)Learning study has been used by many to develop exemplary teaching in school, and this approach has recently been adopted for use in kindergarten as well. When using such approaches in different settings than they were ... -
Arbeidet med å bruke samtaletrekk for å utvikle en klasseromskultur for matematiske helklassediskusjoner.
Nærland, Ole (Master thesis, 2022)Matematiske helklassediskusjoner er et område i matematikkundervisningen som det legges mer og mer vekt på. Mye av den tidligere forskningen på dette området viser til hvordan en som lærer kan orkestrere og legge til rette ... -
Barnehagelæreres «matematikkundervisning» i barnehagen
Sæbbe, Per Einar (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-05)Den internasjonale barnehageforskningen har tradisjonelt hatt mer fokus på barns læring enn på barnehagelæreres undervisning. Det er utviklet flere teorier om barns læring, men det er behov for å utvikle teorier om ... -
Conceptions of teaching and justice as pivotal to mathematics teacher educators’ thinking about mathematical knowledge for teaching
Hoover, Mark; Dahlgren, Matthew; Mosvold, Reidar; Goffney, Imani (Peer reviewed; Journal article, 2023)Recent scholarship has explored mathematical demands faced by mathematics teacher educators and ways to support their development, but little attention has been given to the basic question of how mathematics teacher educators ... -
Det komplekse arbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner
Viste, Kristoffer (Master thesis, 2021)Denne studien undersøkte hva som kan være involvert i det spesifikke undervisningsarbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner. Undersøkelsen er inspirert av nyere forskning som baserer ... -
Dilemmas of teaching arithmetical notation to young learners
Gobede, Fraser; Mosvold, Reidar (Chapter, 2022)This study takes the analysis of a Malawian Grade 1 teacher’s mediation of mathematics as a starting point for discussing dilemmas that might be entailed in the teaching of arithmetical notation to young learners. Two ... -
Elevar sine forklaringar i matematiske heilklassediskusjonar og læraren sin respons på desse: Ein kasusstudie av matematikkundervisning på 5. trinn
Lillestøl, Ingeborg (Master thesis, 2023)Læreplanen i matematikk peikar på at elevane mellom anna skal få resonnere og argumentere. Heilklassediskusjonar gir gode moglegheiter for dette og elevforklaringar er ein sentral del av matematiske heilklassediskusjonar. ... -
Elever med stort læringspotensial sine erfaringer med matematikk og tilpasset opplæring i skolen og ved et eksternt pedagogisk tilbud
Høiland, Elisabeth (Master thesis, 2021)Tilpasset opplæring og matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial kan være krevende, og elevene kan ofte blir overlatt til seg selv. Med bakgrunn i dette var hensikten og formålet med denne studien å ... -
Elevers opplevelse av matematiske helklassesamtaler - og hva som skal til for at elevene skal ønske å bidra med egen kunnskap
Harbo, Henriette (Master thesis, 2024)Matematiske helklassesamtaler er et tema som stadig blir forsket på, og fokuset på disse går også igjen i den nye læreplanen for matematikk. I forskningen på feltet ser vi lite til hvordan elevene opplever de matematiske ... -
Elevers utvikling av funksjonsdiskurs ved deltakelse i faget Matematikk 1P og noen mulige påvirkningsfaktorer
Vikshåland, Norunn (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har med Sfards kommognitive rammeverk som analyseverktøy undersøkt hvordan elevers diskurs om funksjoner utvikles ved deltakelse i faget Matematikk 1P i videregående skole. Studien ser også etter hvilke ... -
En analyse av den matematiske diskursen i klasserom med omvendt undervisning
Knotten, Torunn Sand (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dette er en kvalitativ case-studie av omvendt undervisning i matematikk. Hensikten var å analysere den matematiske diskursen i slike klasserom med tanke på å si noe om nivået på diskursen og elevenes muligheter til å lære. ... -
En kommognitiv analyse av matematikkundervisning
Blomgren, Ole (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Studien (artikkel og monografi) har satt søkelyset på den krevende overgangen mellom aritmetikk og algebra. Internasjonale studier viser at norske ungdommers prestasjoner i algebra er svake, og studien har indikert årsaker ... -
En lærers bruk av samtaletrekk gir elevene muligheter for eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen
Grødem, Johannes (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Ledelse av matematiske diskusjoner er et voksende forskningsområde innenfor matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å knytte den praksisbaserte litteraturen om matematiske diskusjoner til det teoribaserte ... -
En matematikklærers bruk av spørsmål i helklassesamtaler
Røe, Celine Bjunes (Master thesis, 2023)Flere forskere hevder at matematiske helklassesamtaler kan ha betydning for elevers læring, og læreren står overfor et krevende arbeid for å legge til rette for slike helklassesamtaler i klasserommet. Lærerens bruk av ... -
Entailments of questions and questioning practices in ambitious mathematics teaching
Mosvold, Reidar; Wæge, Kjersti (Chapter, 2022)The work of teaching mathematics is complex and involves numerous problems and challenges for teachers to handle. Questioning is a slice of mathematics teaching that is both common and challenging. In this paper, we use ... -
Et kommognitivt blikk på eksempelbruk i matematikkundervisning
Storegraven, Roar (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven handler om læreres bruk av eksempler i matematikkundervisning. Mange har pekt på at eksempler spiller en viktig rolle i matematikk, noe som kan underbygges både historisk og teoretisk. Et eksempel ... -
Exploring opportunities to learn mathematics in practice-based teacher education : a Norwegian case study
Hovtun, Gaute; Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond; Fauskanger, Janne; Gjære, Åsmund Lillevik; Jakobsen, Arne; Kristensen, Morten Søyland (Chapter, 2021)This study critically examines the opportunities a group of prospective teachers—participating in learning cycles of enactment and investigation as part of their teacher education—has for developing their mathematical ... -
Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag.
Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne; Wæge, Kjersti (Peer reviewed; Journal article, 2018)Denne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene ... -
Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Kristensen, Morten Søyland (Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen analyserer vi matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Innholdsanalyse av 40 erfarne læreres svar på en spørreundersøkelse, viser at flere ser på aspekter ved evnen til å undervise som ... -
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Valenta, Anita; Bjuland, Raymond (Chapter, 2018)This paper explores the notion of good mathematics teaching as constructed in the discourses of practicing Norwegian mathematics teachers. Analyses of data from group interviews show that the teachers tend to conceptualize ...