Browsing UiS Brage by Author "Næsheim-Bjørkvik, Gro"
Now showing items 1-9 of 9
-
«Det å vurdere er ganske vanskelig, synes jeg» - En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere tolker vurdering i forhold til den nye læreplanen, LK20
Langeland, Gøran; Steen-Hansen, Sondre (Master thesis, 2023)Hensikt og problemstilling: Hensikten til denne studien var å se på hvordan lærere forstår vurdering i kroppsøvingsfaget i forhold til den nye læreplanen som kom i 2020. Hvordan tolker lærerne vurderingsforskriftene? ... -
En byrdefull ideologisk arv i kroppsøvingsfaget?
Næsheim-Bjørkvik, Gro (Working paper, 2010)Fysisk aktivitet diskuteres som aldri før. Vi finner utallige oppslag om trening og livsstil både i aviser og TV. Det er stor offentlig bekymring for både voksne og barns helse. En helt fersk OECD-rapport som undersøker ... -
En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres tolkning av kjerneelementet bevegelse og kroppslig læring
Larsen, Solito de Solis Ida (Master thesis, 2023)Sammendrag Dette sammendraget gir en kortfattet oversikt over hensikten, problemstillingen, utvalget, metoden, hovedfunnene, konklusjonen og nøkkelordene i denne masteroppgaven om læreres oppfattelse av læreplanen og ... -
Kroppsøving i barneskulen
Harboe, Hilde (Master thesis, 2021)Hensikta med denne studien er å undersøkje korleis kroppsøvingsfaget vert forvalta i barneskulen (1-7.trinn), og om kroppsøvingslærarane har gjort endringar etter fagfornyinga 2020. Studien er av kvalitativ art, kor det ... -
Kroppsøvingslærerens utdanning og praksis - en kvalitativ studie av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelse av utdanningen, og erfaringer og opplevelser i møtet med praksisfeltet
Hegerland-Byberg, Sissel B. (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-12)Bakgrunn Det finnes få studier som sier noe om hvor meningsfylt innholdet i utdanningen oppleves av nyutdannede kroppsøvingslærere i møtet med praksisfeltet. Samtidig er påvirkningen fra skolekulturen, det faglige miljøet ... -
Mistrivsel i kroppsøving
Førland, Trine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag Bakgrunn Kroppsøvingsfaget oppleves svært forskjellig i skolen, og enkelte elever vegrer seg eller direkte mistrives i faget. Kroppsøvingsfaget kan gi opplevelser og erfaringer som fører til livslang bevegelsesglede, ... -
Relasjoner i kroppsøving. En kvalitativ studie om relasjonskvalitet i lærer-elev-relasjoner på ungdomsskolen
Andersen, Thea (Master thesis, 2022)Bakgrunn Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede. For at dette skal være tilfellet, er det nødvendig at elevene trives og har motivasjon i faget. Lærer-elev-relasjoner har stor betydning for ... -
Samarbeidslæring i kroppsøvingsfaget. En aksjonsforskningsstudie som undersøker elevers erfaringer med samarbeidslæring i kroppsøvingsundervisningen.
Roda, Egeland Birgit; Undheim, Nora (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt i bruk aksjonsforskning, med Lesson Study som metode for å innhente data. På bakgrunn av at “Deltakelse og samarbeid” har blitt implementert i den nye læreplanen for kroppsøving (LK20), så vi ... -
Tavlebruk i kroppsøvingsfaget
Alsaker, Oskar Skjefrås; Lauvsnes, Inger Heng (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å fordype seg i noe som både kan være til nytte for oss og andre i arbeidslivet som grunnskolelærere. I dette ligger et håp om at oppgaven kan bidra til å løfte synet på kroppsøving ...