Blar i UiS Brage på forfatter "Nygard, Arne Olav"
-
Dialogic space in Norwegian early-years literacy education
Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari Hansen; Nygard, Arne Olav (Peer reviewed; Journal article, 2021)This study explores and analyses conditions for student participation in Norwegian Year Two classrooms. It is inspired by the concept of dialogic space (Wegerif, 2013) and by Segal and Lefstein's (2016) model for the ... -
Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms
Skaftun, Atle; Igland, Mari Ann; Husebø, Dag; Nome, Sture; Nygard, Arne Olav (Journal article; Peer reviewed, 2017-08)This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ... -
Katter, dominanse, halsbånd og underkastelse. En studie av bilder, seksuelle identitetsuttrykk og affinitet i et digitalt landskap.
Carlsen, Cecilie Tjensvoll (Master thesis, 2021)Motivet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan deltakere i en BDSM-kultur uttrykker sin seksualitet og kommuniserer med andre deltakere ved hjelp av sine profilbilder i et spesielt sosialt medium. I det aktuelle ... -
Kritisk literacy i møte med multimodale digitale tekster
Skoli, Kristin Sofie (Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få kunnskap om elevers vurderinger og kritiske forståelse i møte med multimodale digitale tekster. Slike tekster utgjør en vesentlig del av vår tids tekstkultur både i og utenfor skolen. Hensikten ... -
Munnleg medelevrespons på 7.trinn. Ein studie av korleis elevane gir kvarandre munnleg respons til skriftlege tekstar og korleis dei brukar responsen.
Jacobsen, Kjersti Thorsheim (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Samandrag Masteroppgåva Munnleg medelevrepons på 7.trinn, handlar om korleis elevar gir og brukar munnleg medelevrespons til skriftlege tekstar. Med utganspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og problemstillinga: ... -
Please press Z to question nothing - vegar gjennom tekst
Thengs, Halvor Østerman (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)Denne avhandlinga har som formål å undersøke litteraturundervisning i skulen i lys av skule- og literacyforsking og spelteori, og har som premiss at ei endring frå dialogorientert til elevorientert undervisning gjev meir ... -
Produksjon av multimodale tekster i filmprosjekt på 6. trinn
Eriksen, Inga Jannicke (Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever i 6. klasse designer filmer ved adaptasjon av en novelle, gjennom å studere valg av handlingselementer og semiotiske ressurser. Problemstillingen for ... -
Skjønnlitterære tekstvalg på ungdomstrinnet etter LK20 En kvalitativ studie av norsklæreres beskrivelser og begrunnelser
Pedersen, Thomas Ellingvåg (Master thesis, 2023)Det eksisterer lite kunnskap om hva slags skjønnlitterære tekster som blir lest i norskfaget og hvorfor de blir valgt etter innføringen av den nye læreplanen høsten 2020. Formålet med denne studien har vært å skape en ... -
Spelet i spelteksten: Spelmekanismar som semiotisk ressurs i den digitale spelteksten Hellblade Senua's Sacrifice
Ueland, Inger Elin Grude (Master thesis, 2022)Masteravhandlinga søker å utfordra synet på det teknologiske spelmekaniske nivået og det semiotiske leseflatenivået av digitale speltekstar som noko som er separat frå kvarandre gjennom ein analyse av spelmekanismane perma ... -
Ugleguttdidaktikk: Om å legge til rette for affinitetslæring gjennom arbeid med dataspill som litteratur
Aagedal, Christoffer Eik (Master thesis, 2024)Denne teksten undersøker hvordan en kan legge til rette for affinitetslæring gjennom å arbeide med dataspillet Owlboy som litteratur. Det gjør den med utgangspunkt i en etnografisk klasseromsundersøkelse, der elevenes ... -
Utfordringer i mellomspråkstekster
Askeland, Wenche (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-23)Temaet for denne masteravhandlingen er utfordringer i mellomspråkstekster. Problemstillingen oppgaven er basert på, er: Hvilke utfordringer har minoritetsspråklige elever i skriving av tekster i norskfaget, og hvordan kan ... -
Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav (Peer reviewed; Journal article, 2021-12)I denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket ... -
Å gripe – og begripe – det flyktige. En studie av den sosiale praksisen i Helsesistas Snapchat-kanal.
Nesse, Hilde Berg (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)Dette prosjektet retter oppmerksomheten mot et sosialt digitalt tekstlandskap. Tale Marie Krohn Engvik, bedre kjent som Helsesista, flytta i 2016 sitt helsesøsterkontor fra en videregående skole til Snapchat. Tre år senere ...