Browsing UiS Brage by Author "Ohna, Stein Erik"
Now showing items 1-20 of 21
-
Alternativ opplæring med utvidet praksis : deltakelse, læring og måloppnåelse : sluttrapport
Ohna, Stein Erik (Rapporter fra Universitetet i Stavanger;38, Research report, 2012)Her presenteres sluttrapporten fra det treårige prosjektet «Alternativ opplæring med utvidet praksis: deltakelse, læring og måloppnåelse». Prosjektet er initiert av Opplæringsutvalget i Rogaland og har vært organisert ... -
Andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap.
Postoienko, Ganna (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne masteroppgaven er andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap. Forskningsspørsmål i denne kvalitative studien er knyttet til det sosiokulturelle perspektivet på læring som vektlegger betydningen av ... -
En kvalitativ studie om barn som viser utfordrende atferd i barnehagen og pedagogisk leders forebyggende arbeid.
Hauge, Marthe- Synnøve (Master thesis, 2021)SAMMENDRAG Masterprosjektet har hatt fokus på hvilke erfaringer informantene hadde om barn som viser utfordrende atferd, på hvilken måte informantene arbeidet for å forebygge utfordrende atferd og hvordan det inkluderende ... -
Et vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen
Hillesøy, Siv (PhD thesis UiS;295, Doctoral thesis, 2016-06-17)Formålet med studien er a utforske vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen. Studien er teoretisk forankret i et sosiokulturelt rammeverk hvor barns deltakelse i sosiale ... -
Fellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbud
Pedersen Skåtøy, Heidi (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Tema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid. Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng ... -
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik (Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
Tveitnes, Marianne Sandvik (Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
Klasserommets makt - elevenes muligheter
Martinsen, Dorthea Aase (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Mulighetsrommet mellom skole og PP-tjenesten En analyse av et samarbeid mellom en skole og PPT
Undheim, Maria A. Buraas (Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å utvikle mer kunnskap rundt samarbeidet mellom skole og PP-tjenesten. Temaet er belyst ut fra hensikten om å fremme inkluderende praksiser, der både muligheter og begrensninger for samarbeidet ... -
Norskopplæring av voksne innvandrere : en studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet
Finsrud, Astrid (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2005-10)Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet for innvandrere. Studien har en sosiokulturell læringsteori som bakteppe der læring er knyttet til deltakelse i sosial praksis. ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Parents’ Experiences on Follow-up of Children’s Language Learning after Cochlear Implantation
Bruin, Marieke (PhD thesis UiS;351, Doctoral thesis, 2017-09-14)This study explores parents’ experiences on follow-up of children’s language learning after cochlear implantation (CI). A cochlear implant is a surgically implanted hearing device that provides access to sound for a person ... -
Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school
KC, Bhupendra Kumar; Ohna, Stein Erik (Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this study is to investigate how preservice teachers reflect on diversity and on teaching pupils from diverse backgrounds. Following a qualitative research design, the empirical data were constructed through ... -
Researching classroom processes of inclusion and exclusion
Ohna, Stein Erik (Journal article; Peer reviewed, 2005-04)The aim of this paper is to discuss processes of inclusion and exclusion in compulsory classrooms where both Norwegian and Norwegian Sign Language (NSL) are used. The Norwegian Education Act 1998, section 2–6, gives deaf ... -
Samarbeid for inkluderende klassemiljø : en drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen
Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne (Chapter, 2022)Denne studien undersøker hvordan et kommunalt ressursteam og lærere og ledere i skolen samarbeider for d redusere utfordringer med elevers atferd, og hvilke begrunnelser kommunen har for etablering av et slikt tiltak. Mdlet ... -
School-based physical activity interventions, physical fitness and mental health among adolescents: Effects, associations and lessons learned from the School in Motion study
Åvitsland, Andreas (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)This thesis is part of the School in Motion study. School in Motion was initiated by the Norwegian government because of the political demand for more knowledge regarding possible approaches to increase adolescent physical ... -
Spesialundervisning – bilder fra skole-Norge : en studie av spesialundervisnings dynamikk i grunnopplæringen
Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik (Rapporter fra Universitetet i Stavanger;45, Research report, 2014)Hva er spesialundervisning? -
Tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten for inkluderende praksiser.
Thorsen, Anja (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Dette masterprosjektet har satt søkelyset på hvilke erfaringer informantene hadde omkring et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom en barnehage og PP-tjenesten, og muligheten som ligger i det tverrfaglige samarbeidet for ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom PP-tjenesten og barnehagen
Tømta-Vatland, Anne Cathrine S. (Master thesis, 2021)Sammendrag I dette masterprosjektet ønsket jeg å belyse det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagen og PP-tjenesten, og de påvirkende faktorer som kan utfordre evnen til å heve kompetanse i en samhandlingsprosess. I ...