Blar i UiS Brage på forfatter "Ree, Marianne"
-
Ansattes bruk av digitale verktøy i barnehagen
Øvernes, Didrik (Bachelor thesis, 2025)I oppgaven min valgte jeg problemstillingen «Hva tenker de ansatte om digitale verktøy i barnehagen?». Jeg valgte å bruke semistrukturerte intervjuer som metode for problemstillingen min. Oppgaven er skrevet som en ... -
De yngste barns medvirkning i samlingsstund
Gumbrell, Karl (Bachelor thesis, 2025)In this bachelor’s thesis, I have chosen to explore how staff communication during ring time activities influences the opportunities for the youngest children in nursery school to participate and exercise influence. The ... -
«Hvordan ivaretar barnehagelæreren barns rett til medvirkning gjennom den daglige virksomheten?»
Vaaland, Kristina (Kandidatnummer: 7032); Torgersen, Norheim, June (Kandidatnummer: 7024) (Bachelor thesis, 2024)I Norge har alle barn rett på tilbud om barnehageplass, og statistikken viser i 2022 at 93,4 prosent av norske barn benytter seg av tilbudet (Statistisk sentralbyrå, 2023, s. 1). Barns medvirkning er et aktuelt begrep som ... -
Hvordan skape en trygg og god tilvenning for de yngste barna?
Figved, Elisabet (Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering av flerkulturelle barn i samlingsstund
Eikeland, Charlotte Skipevåg; ; Kristensen, Atle Andersen; ; Fredriksen, Marius Haugseth (Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven fokuserer på temaet mangfold og inkludering, med problemstillingen: «Hva beskriver pedagogisk ledere som sentralt for å inkludere flerkulturelle i samlingen». Vi har benyttet oss av empirisk kvalitativt ... -
Inkludering i et lekefelleskap
Ege, Ingeborg; Hall, Iben Benjamin; Haukalid, Vilde (Bachelor thesis, 2024)Bacheloroppgavens problemstilling er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærer for å fremme et inkluderende lekefellskap, i den eldste barnegruppen? Vi har brukt kvalitativ intervju som forskningsmetode, da vi ønsket å få ... -
Medvirkning i barnehagen
Dversnes, Rebecca (Bachelor thesis, 2022) -
Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv
Ree, Marianne (Peer reviewed; Journal article, 2020-06)Formålet med denne studien er å få kunnskaper om medvirkning i barnehagen med fokus på et fellesskapsperspektiv. Studien er basert på seks individuelle semistrukturerte intervjuer av personale i tre ulike barnehager. ... -
Vennskapsrelasjoner gjennom lek i barnehagen.
Thomassen, Kine (Bachelor thesis, 2022) -
Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen
Ree, Marianne (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)Forskning (Emilson & Johanson, 2017) viser at barns medvirkning i barnehagen ofte har et fokus på enkelt barns medvirkning, mer enn mot medvirkning som et spørsmål for fellesskapet. Formålet med denne avhandlingen er å få ...