Browsing UiS Brage by Author "Sageidet, Barbara Maria"
Now showing items 1-19 of 19
-
A comparative analysis of Waldorf and public sustainability approaches in Norwegian kindergartens
Sele, Elisabeth Adriana (Master thesis, 2021)Sustainability, kindergarten, Waldorf and public approaches -
Aktive voksne
Moen, Annette (Bachelor thesis, 2022)Har i denne oppgaven skrevet om et tema som er viktig i barnehagehverdagen, det at de som jobber i barnehagen er aktive voksne som er der og støtter barna i leken. Dette har vært et tema som jeg har synes er veldig ... -
Bærekraft aktiviteter og kjønnsforskjeller
Schramm, Nicole (Bachelor thesis, 2024)Målet med denne studien er å utforske barnehagepersonalets rolle i å fremme barns forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det også blir undersøkt hvordan både personalets og barns kjønn påvirker denne prosessen. ... -
Children as eco-citizens?
Heggen, Marianne Presthus; Sageidet, Barbara Maria; Goga, Nina; Grindheim, Liv Torunn; Bergan, Veronica; Krempig, Inger Wallem; Utsi, Tove Aagnes; Lynngård, Anne Myklebust (Journal article; Peer reviewed, 2019)Education for sustainability in early childhood tends to focus on practices and advocacy, rather than on the aims of this education. We suggest that the aim should be to consider children as being and becoming eco-citizens. ... -
Children's Understandings of Environmental and Sustainability-related Issues in Kindergartens in Rogaland, Norway, and Queensland, Australia
Sageidet, Barbara Maria; Christensen, Mia; Davis, Julie M. (Peer reviewed; Journal article, 2019-05)Abstract: This study compared the understandings of environmental and sustainability-related issues of 4- 5-year-old children in kindergartens in Rogaland, Norway, with understandings of similarly-aged peers in kindergartens ... -
En litteraturstudie om barns fysiske aktivitet i naturen i lys av FNs bærekraftsmål 3.
Møller, Hannah Talitha Bergsagel (Bachelor thesis, 2023)Utelek i naturen er en godt innarbeidet rutine i barnehagen, og det kan intuitivt tenkes at dette innebærer flere positive effekter for barn. FNs bærekraftsmål 3 sier at FN skal jobbe for god helse og livskvalitet for alle, ... -
Lek i Naturen som Brobygger: En Utforskning av Aktiv Lek i Naturen som Hjelpemiddel for Overgangene i Barnehagen
Aardal, Signe (Bachelor thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet har jeg studert etter problemstillingen som lyder: Hvordan kan aktiv bruk av naturen være et hjelpemiddel for barna som begynner i barnehagen og barna som slutter i barnehagen og begynner på ... -
Micromorphological indicators for degradation processes in archaeological bone from temperate European wetland sites
Huisman, Hans; Ismail-Meyer, Kristin; Sageidet, Barbara Maria; Joosten, Ineke (Journal article, 2017)Micromorphological investigations of archaeological bones make it possible to study decay processes and the associated depositional environment in one go. A selection of micromorphological thin sections from soil samples ... -
Naturen som en inkluderende arena
Landa, Andrine; Larsen, Maren Grødem (Bachelor thesis, 2023)Dette er en bacheloroppgave innenfor temaet inkludering og natur i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan bruker pedagogiske ledere naturen som en arena for inkludering i barnehagehverdagen? For å svare ... -
Norwegian early childhood teachers’ stated use of subjectrelated activities with children, and their focus on science, technology, environmental issues and sustainability
Sageidet, Barbara Maria (Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper presents Norwegian early childhood teachers’ own evaluations of their practices, interests and attitudes, and of their kindergarten’s learning culture, related to daily activities with children. The purpose of ... -
Risikofylt lek i utelek
Hagen, Hege Cecilie (Bachelor thesis, 2023) -
The role of teaching methods in promoting environmental education in kindergarten: A comparative analysis of Turkey and Norway
Abbas, Zeynep (Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2020;, Master thesis, 2020-08)Environmental education (EE) has a pivotal role in promoting environmental protection and awareness in society. This paper claims that in order to achieve developments in EE, in kindergartens, teaching methods are the key. ... -
Soil micromorphology and it's contribution to the interpretation of archaeological sites
Sageidet, Barbara Maria (AmS-Varia;37, Chapter; Peer reviewed, 2000)The soils and the sediments of archaeological sites provide a context for the artefacts. They are a resource for essential information about stratigraphy, site formation processes and possible natural or artificial ... -
Sub-local differences in Late Holocene land use at Orstad, Jæren in SW-Norway, revealed by soil pollen stratigraphy
Sageidet, Barbara Maria (Journal article; Peer reviewed, 2005)Four soil profiles along an 84 m transect through a clearance cairn field on podsol soils at Orstad, Jæren, SW Norway, were investigated. By relating pollen-analytical results to soil stratigraphical and morphological ... -
Tre stemmer fra barnehage om "Tett på realfag strategien 2015-2019"
Florvaag, Monika (Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven vil dere lese om hvilke erfaringer tre barnehage ansatte har om strategien "Tett på realfag 2015-2019". Dette er en strategi som skulle forplikte de som arbeidet tettest på barna i hele utdanningsløpet. ... -
Utemiljøets betydning for barns kroppslige utvikling
Figved, Silje; Omdal, Naomi; Stokand, Thea Marie (Bachelor thesis, 2024)Utgangspunktet for vår bacheloroppgave er å gi folk et større innblikk i hvordan utemiljø påvirker barns fysiske lek. Formålet med oppgaven blir derfor å se på faktorer i utemiljøet som spiller inn for barns kroppslige ... -
Veiledning av utforskning: Pedagogisk leder som naturmentor for barn
Nordbø, Rikke (Bachelor thesis, 2024)Jeg har selv en stor interesse for natur, utforskning og nærmiljøet og på grunn av dette valgte jeg problemstillingen «Hvordan pedagogisk leder fremmer utforksning av naturens mangfold og hvordan dette kan videreutvikles.» Jeg ... -
‘World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling.
Sageidet, Barbara Maria (Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen ser på naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling som den avspeiles på World Environmental Education Congress (WEEC), en ledende internasjonal miljøkonferanse siden 2003. I et historisk perspektiv, ... -
Økt integrasjon av den økonomiske dimensjonen av bærekraftig utvikling i ESD gjennom bruk av kjøkkenhager
Ritter, Anna Miriam (Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven har som mål å utforske problemstillingen om hvordan barns begynnende forståelse av økonomisk bærekraft kan fremmes gjennom bruk av kjøkkenhager og aktiviteter tilknyttet kjøkkenhager. Det litteratur sier om ...