Browsing UiS Brage by Author "Støle, Hildegunn"
Now showing items 1-10 of 10
-
Assessing children's reading comprehension on paper and screen: A mode-effect study
Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Schwippert, Knut (Peer reviewed; Journal article, 2020-02)Recent meta-analyses (Delgado et al., 2018; Kong et al., 2018; Clinton, 2019) show that reading comprehension on paper is better than on screen among (young) adults. Children's screen reading comprehension, however, is ... -
The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp
Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sæbø, Johanne Ur; Sønneland, Margrethe; Billington, Mary Genevieve (Peer reviewed; Journal article, 2024-10)Instructional planning is acknowledged as an important factor influencing the quality of classroom teaching. DigUp is a Research and Innovation in the Public Sector project which has received funding from the Research ... -
Interjections in late Middle English play texts : A multi-variable pragmatic approach
Støle, Hildegunn (PhD thesis UiS;188, Doctoral thesis, 2013-03-22)This thesis aims at providing a multidisciplinary in-depth analysis of interjections in Late Middle English play texts. The starting point of the study is historical pragmatics, but it is believed that many variables must ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
Bjørklund, Mette Dale; Raknerud, Marit Berger (Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
Bjørklund, Mette Dale; Raknerud, Marit Berger (Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
Kjønnsforskjellar i digital og papirbaserte prøvar i lesing
Ur, Kari Ese (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-09)Denne oppgåva ser på kjønnsforskjellar i digitale og papirbaserte prøvar i lesing. Dette er studert gjennom resultat frå hovudpiloteringa i nasjonal prøve i lesing hausten 2015. Studien ser om det er kjønnsforskjellar i ... -
Leselyst i videregående skole: En studie av engasjementet til videregåendeelever under lesing av og litterære samtaler rundt vanskelige skjønnlitterære tekster
Netland, Joakim (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på problemstillingen hvordan påvirker ulik grad av læringsinstruks videregåendeelevers engasjement og leselyst ved lesing og diskusjon av høyfriksjonstekster i norskfaget? For å ... -
Lesing på skjerm vs. lesing på papir: Et utvalg elever og læreres preferanser og refleksjoner
Solstad, Helene (Master thesis, 2024)Denne studien utforsker hvilke preferanser et utvalg elever og lærere på mellomtrinnet har og hvilke refleksjoner de gjør seg angående lesing på skjerm og lesing på papir. På bakgrunn av dagens økende tilgjengelighet av ... -
Nasjonale prøver i lesing – et verktøy i skoleutvikling?
Engelsjord, Inger-Tove; Nese, Marit Kristin Nygard (Master thesis, 2024) -
Skriveopplæring i et andrespråksperspektiv
Østtun, Torunn (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i om en spesiell undervisningsmetode, Sirkelen for undervisning og læring, kan ha positiv effekt på språk- og skriveopplæring av elever i ungdomsskolen med norsk som ...