Browsing UiS Brage by Author "Størksen, Ingunn"
Now showing items 1-20 of 34
-
Active Learning Norwegian Preschool(er)s (ACTNOW) – Design of a Cluster Randomized Controlled Trial of Staff Professional Development to Promote Physical Activity, Motor Skills, and Cognition in Preschoolers [Study protocol]
Aadland, Eivind; Tjomsland, Hege Eikeland; Johannessen, Kjersti; Nilsen, Ada Kristine Ofrim; Resaland, Geir Kåre; Glosvik, Øyvind; Lykkebø, Osvald; Stokke, Rasmus; Andersen, Lars Bo; Anderssen, Sigmund Alfred; Pfeiffer, Karin Allor; Tomporowski, Phillip D; Størksen, Ingunn; Bartholomew, John; Ommundsen, Yngvar; Howard, Steven James; Okely, Anthony D.; Aadland, Katrine Nyvoll (Peer reviewed; Journal article, 2020)Introduction: There is a dearth of high-quality evidence on effective, sustainable, and scalable interventions to increase physical activity (PA) and concomitant outcomes in preschoolers. Specifically, there is a need to ... -
«Å lete etter gull hos elever» – Læreres opplevelser rundt implementeringsarbeidet i Folkehelse og Livsmestring
Nærland, Adriane (Master thesis, 2023)På grunn av den nye læreplanen, Fagfornyelsen 2020, kunne det være interessant å se på hvordan deler av læreplanen ble implementert i skolehverdagen. Denne studien har derfor tatt for seg problemstillingen «Hvordan ... -
Barn med nevroutviklingsforstyrrelser og sosial deltakelse i lek - Fagpersoners refleksjoner omkring pedagogiske praksiser, muligheter og begrensninger i den norske barnehagen
Falch, Linn Terese (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne masteroppgaven fokuserer på barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) og Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), diagnoser som begge går under fellesbetegnelsen nevroutviklingsforstyrrelser (NUF). Barn med ... -
Barn og ungdom og foreldres samlivsbrudd
Størksen, Ingunn (Journal article, 2006) -
Barnehagelæreres erfaringer i arbeid med tilknytning og livsmestring hos barn med sammensatte hjelpebehov på spesielt tilrettelagt avdeling
Holzmann, Torill Kristine (Master thesis, 2021)Hensikten med masterstudien var å vinne kunnskap om barnehagelæreres erfaringer i arbeid med tilknytning og livsmestring hos barn med sammensatte hjelpebehov på spesielt tilrettelagt avdelinger i barnehagen. Det trengs ... -
Barnet i barnehagen : relasjoners betydning for tidlig utvikling
Størksen, Ingunn (Chapter, 2007)Det er vanskelig å forestille seg hvordan en tilværelse kan bli meningsfull dersom mennesket ikke er i relasjon og samspill med andre. Andre mennesker forteller oss på mange måter hvem vi er, de støtter oss emosjonelt og ... -
Barns psykiske helse på småbarnsavdeling – Personalets arbeidsmåter med tanke på å forebygge, identifisere og støtte
Minde, Karoline (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler barns psykiske helse på småbarnsavdeling. Det er fremdeles lite forskning når det gjelder barn i ett-tre års alderen. Samtidig viser forskning at denne alderen er svært sensitiv og viktig med ... -
Bruk av Q-metode i Bambi-prosjektet
Størksen, Ingunn (Journal article, 2010)I denne artikkelen presenteres forsknings- og utviklingsprosjektet ”Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd”. Prosjektet går også under kallenavnet Bambi-prosjektet. Hovedmålet i dette prosjektet ... -
Children`s Self-regulation in Norway and the United States: The Role of Mother`s education and Child Gender across Cultural Contexts
Lenes, Ragnhild; Christopher R, Gonzales; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan (Peer reviewed; Journal article, 2020-09)Self-regulation develops rapidly during the years before formal schooling, and it helps lay the foundation for children’s later social, academic, and educational outcomes. However, children’s self-regulation may be influenced ... -
Children’s critical thinking skills: perceptions of Norwegian early childhood educators
Pollarolo, Enrico; Størksen, Ingunn; Skarstein, Tuula Helka; Kucirkova, Natalia (Peer reviewed; Journal article, 2022)The significance of learning to think critically from a young age is well documented. Early childhood educators play an essential role in children’s critical skills development. Therefore, it is crucial to understand their ... -
Development and psychometric properties of nomination scales for high academic potential in early childhood education and care
Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Campbell, Janine Anne; Idsøe, Thormod; Størksen, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2021-11)This paper describes the development of two nomination scales designed to measure parents’ and teachers’ perceptions of high academic potential among young children, and how the scores correlate with assessed high potential. ... -
Direct and indirect pathways from children’s early self-regulation to academic achievement in fifth grade in Norway
Lenes, Ragnhild; McClelland, Megan; ten Braak, Dieuwer; Idsøe, Thormod; Størksen, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2020-07)A large body of research has documented the role of self-regulation in academic skill development for young children. However, few studies have investigated longitudinal and indirect effects from kindergarten through later ... -
Early Childhood Executive Function, Literacy, and Mathematics: Direction of Effects and Domain-Specificity Across the Transition to School
ten Braak, Dieuwer (PhD thesis UiS;543, Doctoral thesis, 2020-09)Across the lifespan, early childhood is a time of tremendous and rapid learning. The executive functions (ability to inhibit responses, update working memory, and flexibly shift attention) and early academic skills (literacy ... -
The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness: A Field Experiment
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; Megan M., McClelland; Ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd (Peer reviewed; Journal article, 2021)Abstract: This study tests an intervention that introduces a structured curriculum for five-year-olds into the universal preschool context of Norway, where the business as usual is an unstructured curriculum. We conduct a ... -
Erfaringer fra «De utfordrende barna»
Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Størksen, Ingunn; Løge, Inger Kristine (Journal article; Peer reviewed, 2007)Prosjektet «De utfordrende barna» er initiert av Fylkesmannen i Rogaland og har fokus på å utvikle handlingskompetanse til å avdekke, avhjelpe og forebygge psykososiale vansker hos barn i alderen 4 til 8 år. Her ... -
Family narratives through the eyes of an adult child of divorce
Størksen, Ingunn; Berner, Karin Liland; Thorsen, Arlene Arstad (Journal article; Peer reviewed, 2008)In the present study the authors explore an adult’s retrospect recall of viewpoints of his parents divorce by applying Q methodology. The study design consists of a single case study where the authors apply Q methodology ... -
Gains and challenges with the Classroom Assessment Scoring System in a social pedagogical tradition
Evertsen, Cecilie; Størksen, Ingunn; Tharaldsen, Kjersti Balle; Kucirkova, Natalia (Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: This qualitative study explores how Early Childhood Education and Care (ECEC) professionals’ perceptions of gains and challenges using the Classroom Assessment Scoring System (CLASS, Pre-K and Toddler) within ... -
Higher-Order Thinking in Early Childhood Education and Care: Mediating young children's higher-order thinking skills. The role of mathematics, coding toys and educators
Pollarolo, Enrico (PhD thesis UiS;745, Doctoral thesis, 2024-02-23)Background: Higher-order thinking skills are those skills that allow children to not only acquire but also to process knowledge as they prepare to meet the challenges posed by the 21st century. Research to date has highlighted ... -
Hva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd?
Størksen, Ingunn (Journal article; Peer reviewed, 2008)Hvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og ... -
Implementing implementation science in a randomized controlled trial in Norwegian early childhood education and care
Størksen, Ingunn; Ertesvåg, Sigrun K.; Rege, Mari (Peer reviewed; Journal article, 2021)The emerging interest in implementation processes in the social, health, and educational sciences has increased the recognition of implementation science. Still, the literature provides limited practical insights on how ...