Browsing UiS Brage by Author "Tikkanen, Tarja Irene"
Now showing items 1-7 of 7
-
Assistentens plass i en lærende skole
Larsen, Linn-Elise Holtar (Master thesis, 2023)Tematikken i denne masteroppgaven har vært assistenters plass i en lærende skole. Formålet har vært å undersøke hvordan assistenter opplever sin rolle i skolen og deres erfaringer fra samarbeid og kommunikasjon med skolens ... -
Kommunikasjon av prestasjonsforventninger i ungdomsskolen sett i sammenheng med tema "Folkehelse og livsmestring".
Nesheim, Gunhild Mannes (Master thesis, 2020)Sammendrag Studien belyser kommunikasjon av prestasjonsforventninger i skolen, sett fra elevers perspektiv. Hovedproblemstillingen som studien søker å besvare er: Hvordan erfarer ungdom kommunikasjon av prestasjonsforventninger ... -
Kvalitet i barnehagelærerutdanning i naturvitenskap: En fellesnordisk studiemodul
Sortland, Merete Økland; Tikkanen, Tarja Irene; Heggen, Marianne Presthus; Holter, Kari; Langholm, Guri; Broström, Stig; Bollingberg, Karen; Damgaard, Birgitte; Frøkjær, Thorleif; Gustavsson, Laila; Ladstein, Sigve; Nappen, Kari Grutle; Nordahl, Kristín; Harju-Luukkainen, Heidi; Staffans, Eva; Thulin, Susanne (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article presents a new joint Nordic study module consisting of a theoretical framework, the kindergarten teacher students’ case study and a reflection talk, in natural science for the kinder-garten teacher education. ... -
Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway
Amdam, Synnøve Hedemann; Kobberstad, Lina Rebekka; Tikkanen, Tarja Irene (Peer reviewed; Journal article, 2022)Since 2017, all grade 1–10 teacher education programs in Norway have been required to provide training in professional digital competence (PDC). Five of the country’s 12 teacher education institutions received government ... -
Skolens arbeid med kompetanseheving av lærere i forbindelse med Fagfornyelsen.
Kristoffersen Skår, Helene (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)De nye læreplanene som blir gjeldende høsten 2020 utgjør den nasjonale styringen av skolen. Til tross for at føringene fastsettes nasjonalt, har sentrale myndigheter lagt føringer som fokuserer på regionalt og lokalt arbeid ... -
Skolens doble oppdrag: En kvantitativ studie av faktorer som kan påvirke lærerens arbeid med skolens verdigrunnlag
Langeland, Kirsti Damsgård (Master thesis, 2020)Høsten 2020 ble det iverksatt et nytt læreplanverk i den norske skolen. Læreplanen er delt i tre deler som sammen skal styre opplæringen. En av disse delene er overordnet del hvor skolens verdigrunnlag er nedfelt. Tema for ... -
The developing field of workplace learning and the contribution of PIAAC
Olsen, Dorothy Sutherland; Tikkanen, Tarja Irene (Journal article; Peer reviewed, 2018-08)There has been a prolific production of research papers on workplace learning (WPL) during the last two decades. Several reviews of the field discuss the development of themes, the use of foundational terms and some different ...