Browsing UiS Brage by Author "Vaaland, Grete Sørensen"
Now showing items 1-8 of 8
-
Back on track: Approaches to managing highly disruptive school classes
Vaaland, Grete Sørensen (Journal article; Peer reviewed, 2017-10)Teaching and learning are at stake when classrooms become highly disruptive and pupils ignore the teacher’s instructions and leadership. Re-establishing teacher authority in a highly disruptive school class is an understudied ... -
Enhancing upper secondary students’ engagement and learning through the INTERACT online, video-based teacher coaching intervention: Protocol for a mixed-methods cluster randomized controlled trial and process evaluation
Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Peer reviewed; Journal article, 2022-05)This protocol outlines a mixed-methods cluster randomized controlled trial (CRCT) in upper secondary schools that will investigate how video-based online coaching can support teachers’ competences in teacher-student ... -
Hvordan håndterer og forebygger erfarne lærere reaktiv aggressiv atferd på småtrinnet?
Espedal, Jannicke (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å frembringe kunnskap om reaktiv aggresjonsproblematikk, og hvordan pedagoger i skolen arbeider for å håndtere og forebygge denne typen problematferd. Jeg valgte å legge til grunn ... -
Læreres relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer
Aasheim, Lene (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere arbeider med å bygge gode relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer. Bakgrunn for valg av tema var blant annet at tidligere forskning viser at elever med ... -
Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling.
Brähler, Kjersti (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-07)Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere ... -
Pupil aggressiveness, teacher authority, and disruptive classroom behaviour
Vaaland, Grete Sørensen (PhD thesis UiS;315, Doctoral thesis, 2016-11-24)Background: Pupil behaviour is important for academic and social learning in school. Disruptive behaviour conflicts with learning and may cause teachers to experience stress and even burnout. Although some knowledge is ... -
Relasjonsbygging for reaktivt aggressive elever – hva kan læreren bidra med?
Seglem, Rebekka Gullbrekken (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-01)Sammendrag: Gode jevnaldrende vennskap er viktige for at elevene skal utvikle seg sosialt og emosjonelt. Likevel kan man gjennom aggresjonsteori se at de reaktivt aggressive elevene ofte har færre venner enn medelevene. ... -
Teachers’ instructional support and students’ peer relationships in the classroom
Ertesvåg, Sigrun K.; Havik, Trude; Vaaland, Grete Sørensen; Lerang, Maren Stahl (Peer reviewed; Journal article, 2024-08)The study aimed to investigate the association between teachers’ instructional support and peer relationships among Norwegian students in grades 5–10 (ages 10–15). The mediating role of student engagement was investigated. ...