Browsing UiS Brage by Author "Wagner, David-Alexandre"
Now showing items 1-7 of 7
-
«De så litt på det som det var en guttetur, der de skulle ha det gøy, skyte litt og liksom kose seg» En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers uttrykk for historisk empati fra individuelt arbeid til gruppesamtale i undervisning om første verdenskrig.
Henning, Kamilla (Master thesis, 2022)Historisk empati ble innført i et av kjerneelementene for samfunnsfag med fagfornyelsen i 2020. Ved at historisk empati kan bidra til en bedre og dypere forståelse av fortiden, kan begrepet gi en innfallsvinkel til historien ... -
Elevengasjement i historieundervisningen: En instrumentell multiple-case studie med observasjon av forholdet mellom elevengasjement og fagdidaktiske elementer.
Vaaland, Elisabeth Aurora (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var utvikling av kunnskap om hvilke fagdidaktiske elementer som engasjerer i historieundervisning. Engasjement bidrar til læring. Kunnskap om hva historie-lærere kan og bør gjøre for å engasjere ... -
Epistemic beliefs of Norwegian history student teachers: Testing and assessing two measurement instruments
Wagner, David-Alexandre; Dettweiler, Ulrich (Peer reviewed; Journal article, 2024)Since teachers’ and students’ epistemic beliefs about history are believed to significantly impact teachers’ practices, students’ performance and the ability to think historically of both, investigating such beliefs is ... -
Historisk empati som innfallsvinkel til dybdelæring
Dversnes, Torjus (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Fagfornyelsen introduserer historisk empati som et kjerneelement i læreplanen i historie, og vil være en sentral del av historieundervisningen fra høsten 2020. Begrepet introduserer til hvordan en kan arbeide med historien ... -
«Jeg trodde samene bare var ute og hadde det kjekt og sånn» - En kvalitativ studie hvor bruken av film og roman sammenlignes som verktøy for å utvikle historisk empati hos grunnskoleelever
Kristjansdottir, Sæunn (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-18)Et av kjerneelementene innen historiefaget i fagfornyelsen LK2020 er historisk empati. Historisk empati gir en innfallsvinkel til historien som kan gi elevene en bedre og dypere forståelse av fortiden. Formålet med dette ... -
Læreres fremming av historisk kontekstualisering: En kvalitativ undersøkelse av en håndfull ungdomsskolelæreres oppfatninger og forklaringer på hvordan de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning
Eieland, Karine Narvestad (Master thesis, 2023)Formålet med dette kvalitative forskningsarbeidet er å kartlegge hvordan lærere mener at de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning. Historisk kontekstualisering innebærer å inneha og bruke kunnskap om ... -
Teachers’ Use of Film in the History Classroom: A Survey of 19 High School Teachers in Norway
Wagner, David-Alexandre (Journal article; Peer reviewed, 2018)This article explores the use of films by Norwegian high school teachers in history classes. Empirical data was collected through audio recordings of semi-structured interviews with 19 history teachers from the same urban ...