Blar i UiS Brage på forfatter "Walgermo, Bente Rigmor"
-
Adaptvurder: Study Protocol for an Upcoming Adaptive Reading Test
Bakken, Arild Michel; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Walgermo, Bente Rigmor; Solheim, Oddny Judith; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning (Peer reviewed; Journal article, 2023)Effective reading instruction requires precise assessment of the learner’s current skill level. For young learners, however, assessment often comes at a great cost: Tests take a long time and students are presented with ... -
Engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse
Haaland, Siv J. Furre (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og ... -
Engasjerende og eksperimenterende skriving i begynneropplæringen. Utprøving av et forskningsbasert undervisningsopplegg.
Håvarstein, Trine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om engasjerende begynneropplæring i norsk kontekst. Jeg har konstruert, implementert og evaluert et teori- og forskningsbasert undervisningsopplegg for skriveopplæring for ... -
Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren?
Rosnes, Siri Marie (Master thesis, 2022)Engasjerte lesere er mer utholdende i lesing, de legger ned mer innsats og utvikler dermed sine ferdigheter i større grad enn medelevene (Guthrie & Wigfield, 2000). Engasjement kan særlig styrkes gjennom å gi elevene ... -
Investigating Teacher's Feedback on Creative Writing: A Qualitative Synthesis Study of feedback on two student cases
Gjerde, Mantanee Saratis (Master thesis, 2024)Creative writing instruction in classrooms can bring numerous benefits to students. However, for students to develop their potential as creative writers in educational settings, evaluation of their work is necessary. One ... -
Lekens kraft – en studie av den frie lekens potensiale for økt lese- og skrivelyst i første klasse.
Jørgensen, Elin Hoftun; Sele, Linda Laugaland (Master thesis, 2024)Masteroppgaven er bygget på en intervensjonsstudie som undersøkte hvilket potensial for økt lese- og skrivelyst lek med ulik grad av veiledning kan ha. Studien ble gjennomført på første trinn i leketiden. Studien bestod ... -
Læreres arbeid med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing
Egeland, Camilla (Master thesis, 2022)Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad og hvordan lærere jobber med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing. Det var ønskelig å få innsikt i hvor ofte ... -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
Walgermo, Bente Rigmor (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ... -
"Om du kan hjelpa meg å finna ei sjokke bog?" - Ein studie av gutar og jenter sin motivasjon for lesing det fyrste på skulen
Rykkje, Katrine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne masteroppgåva har vore å undersøkje motivasjon for lesing for gutar og jenter det fyrste skuleåret. I tillegg har det vore eit ynskje å finne fram til kjenneteikn ved god undervisningspraksis som fremjar ... -
Utvikling av nye vokabularprøver til kartleggingsprøven for 3. trinn. En sammenligning av to oppgaveformater
Gjerde, Silje Helen Kolnes (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Gjennom denne masteroppgaven har jeg fulgt deler av prosessen med å lage en vokabularprøve for 3.trinn. Jeg var spesielt interessert i å utforske hvordan en mer tradisjonell synonymordprøve satt opp mot et eksplorativt ... -
Vurdering av ordforståelse
Walgermo, Bente Rigmor (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ... -
Young students’ motivation to write : An investigation of K-5 students’ own responses and of the self-reports used to capture their voices
Alves-Wold, Aline (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)The present project contributes knowledge of K-5 students’ motivation to write and foregrounds the students’ voices by examining students’ self-reports, like surveys, interviews, and alternative reports (e.g., drawings and ...