Browsing UiS Brage by Author "ten Braak, Dieuwer"
Now showing items 1-8 of 8
-
Direct and indirect pathways from children’s early self-regulation to academic achievement in fifth grade in Norway
Lenes, Ragnhild; McClelland, Megan; ten Braak, Dieuwer; Idsøe, Thormod; Størksen, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2020-07)A large body of research has documented the role of self-regulation in academic skill development for young children. However, few studies have investigated longitudinal and indirect effects from kindergarten through later ... -
Early Childhood Executive Function, Literacy, and Mathematics: Direction of Effects and Domain-Specificity Across the Transition to School
ten Braak, Dieuwer (PhD thesis UiS;543, Doctoral thesis, 2020-09)Across the lifespan, early childhood is a time of tremendous and rapid learning. The executive functions (ability to inhibit responses, update working memory, and flexibly shift attention) and early academic skills (literacy ... -
Læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen – en hurtigoversikt med metasyntese
Gunnerud, Amalie Marie Litangen (Master thesis, 2023)Formålet med studien er å undersøke læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen, gjennom en systematisk hurtigoversikt over sentrale analytiske temaer i kvalitative studier på feltet. Oppgavens problemstilling er: ... -
Norske pedagogars forståing av klasseleiing – Ein systematisk hurtigoversikt med tematisk analyse
Haugsbø, Lea (Master thesis, 2023)Målet med dette masterposjektet er å bidra med kunnskap om korleis norske lærarar forstår klasseleiing. For å undersøkja dette ble det gjennomført en systematisk kunnskapsoppsummering, i form av hurtigoversikt, i samsvar ... -
Psychometric properties of the Ani Banani Math Test
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2021)This study assessed the psychometric properties of a digital early mathematics assessment, the Ani Banani Math Test (ABMT) in three samples (N1 = 243, N2 = 691, N3 = 1282) in kindergarten and first grade (age range 4.67– ... -
Skolevegring blant elever med høyt fravær: hvordan er mobbing, sosial isolasjon og emosjonell støtte fra læreren relatert og hvordan predikerer de skolevegring?
Bergstøl, Rakel Svensen (Master thesis, 2022)Skolevegring er det overordnede temaet i denne masteroppgaven. Problemstillingen er «Hvordan er sammenhengen mellom skolevegring, mobbing, sosial isolasjon og lærerens emosjonelle støtte når man ser på et utvalg elever med ... -
Validering av måleinstrumnetet Lamer Social Competence in Preschool Scale, og en undersøkelse av relasjonen mellom sosial komptanse og språk.
Gromstad, Margrete Hamre (Master thesis, 2024)Denne kvantitative studien har undersøkt de psykrometriske egenskapene til måleinstru-mentet Lamer Social Competence in Preschool Scale og hvordan sosial kompetanse målt med denne skalaen henger sammen med barns språklige ... -
Why do early mathematics skills predict later mathematics and reading achievement? The role of executive function
ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Purpura, David J.; Schmitt, Sara A.; Størksen, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2021-10)A robust association between young children’s early mathematical proficiency and later academic achievement is well established. Less is known about the mechanisms through which early mathematics skills may contribute to ...