• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Petroleum Engineering
  • Master's theses (TN-IPT 2007-2017)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Petroleum Engineering
  • Master's theses (TN-IPT 2007-2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie av kunnskapsdeling og erfaringsoverføring i boreoperasjon og brønnplanlegging

Rønnevik, Stian Dubland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Rønnevik, Stian Dubland.pdf (8.205Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/183283
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (TN-IPT 2007-2017) [533]
Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt i hvordan kunnskapsdeling og erfaringsoverføring

praktiseres innen avdelingen for brønnplanlegging og boreoperasjon i Odfjell Well

Management AS (OWM). Formålet med oppgaven var å analysere hvilke relasjonelle og

organisatoriske forhold som kan bidra til å fremme kunnskapsdeling og erfaringsoverføring

innad i organisasjonen.

I arbeidet med å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet litteratur fra både individuell

og sosial læringsteori, med hovedvekt på det sosiokulturelle læringsperspektivet.

Oppgavens datagrunnlag er basert på en kvalitativ tilnærming i form av dybde intervjuer og

deltakende observasjon. For å berike oppgaven har jeg også valgt å kombinere den kvalitative

tilnærmingen med en kvantitativ spørreundersøkelse.

Enhver virksomhet som kan karakteriseres som en kunnskapsbedrift bør fokusere på læring.

Å bli en mer lærende organisasjon innebærer ikke nødvendigvis at organisasjonen skal

tilegne seg mer kunnskap, men at den i større grad mobiliserer og nyttegjør seg den

kunnskapen som allerede finnes, slik at den kan fremme den sentrale verdiskapningen.

OWM selger kunnskap og kompetanse i form av tjenester innenfor brønnplanlegging og

boreoperasjoner til mindre og mellomstore oljeselskap på norsk sokkel. Det at de ansatte

leverer gode produkter og viser hva de kan i praksis og gir bedriften legitimitet og

troverdighet. Forskning viser at store deler av kunnskapservervelsen vanligvis skjer gjennom

det daglige arbeid, og gjerne i samhandling med andre.

Dersom OWM ønsker å utvikle seg som organisasjon og bli bedre på det de leverer, må de

legge forholdene til rette slik at den enkelte ansatte og organisasjonen som helhet kan lære

mer av hva de gjør. Funn fra oppgaven viser at over 90 % av informantene uttrykker positiv

holdning til kunnskapsdeling og erfaringsoverføring, på tross av dette viser det seg at den

største barrieren er at informantene allikevel ikke prioriterer dette.

Det gikk videre frem at gode relasjoner og en god organisasjonskultur er avgjørende for

etableringen og vedlikehold av lærende miljøer.

Åpent kontorlandskap, uformelle diskusjoner og møter, en klar og tydelig visjon,

fellesskapsfølelse og samhandling er alle forhold oppgaven identifiserer som viktige bidrag

til å fremme kunnskapsdeling og erfaringsoverføring.
Description
Master's thesis in Petroleum engineering
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-TN-IPT/2010;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit