dc.contributor.author | Rorgemoen, Tone Skolås | |
dc.date.accessioned | 2009-12-29T13:29:06Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/183745 | |
dc.description | Master's thesis in Economic analysis | en |
dc.description.abstract | Oljebransjen er en internasjonal og konkurranseintensiv bransje som historisk sett har hatt stor
oppkjøpsaktivitet. Denne masteroppgaven presenterer en undersøkelse som er gjennomført for
å avdekke hvilke eksogene drivere som ligger bak denne oppkjøpsaktiviteten, og om det er
karakteristikker ved de enkelte selskapene som gjør dem til mer sannsynlige mål for oppkjøp.
Med bakgrunn i tidligere forskning, er det presentert syv hypoteser for hva man antar er
motivasjonen bak et oppkjøp. Disse er tilpasset forhold i oljebransjen ved at det er utviklet
nye bransjespesifikke mål som er inkludert i en modell for å teste hypotesene. En logistisk
regresjonsanalyse er benyttet for å måle hvordan de ulike variablene virker inn på
sannsynligheten for at et selskap blir et mål for oppkjøp. Det er gjennomført analyse av tre
ulike versjoner av modellen, i tre ulike tidsperioder. Undersøkelsens utvalg består av 133
selskaper som ble kjøpt opp eller fusjonert i perioden 1991 til 2005 og 186 selskaper som
hadde uendret status i denne perioden.
Resultatene av undersøkelsen viser at den fullstendige modellen gir et signifikant bidrag til å
skille mellom selskapene som var kjøpt opp og de som ikke var det. Variablene er egnet til å
finne fellestrekk ved selskapene i de to utfallsgruppene. De to modellene som bestod av færre
variabler ser ut til å utgjøre en for enkel fremstilling av de komplekse forholdene som
påvirker oppkjøpsaktiviteten. Analysen av de ulike tidsperiodene viste derimot at resultatene
ikke er konsistente over tid. Variablene som var signifikante i den fulle perioden var knyttet
til karakteristikker ved selskapene, mens resultatene av de to kortere periodene viser tegn til at
det er markedsforhold som virker sterkest inn på sannsynligheten for oppkjøp.
Analysen av forklaringsvariablene viser at selskaper med enten høy omsetningshastighet på
eiendelene, lav vekst i olje- og gassreserver, høy gjeldsgrad eller god likviditet er mer
sannsynlige mål for oppkjøp. I tillegg viser de at sannsynligheten for oppkjøp øker dersom
prisen på olje er lav i det foregående året, eller at nivået på aksjemarkedet er høyt i det
inneværende året.
Det er imidlertid knyttet usikkerhet til resultatene fordi det er innslag av manglende verdier i
datasettet og problemer knyttet til hvor representativt det oppnådde utvalget i undersøkelsen
er for fordelingen av oppkjøp i oljebransjen. | en |
dc.format.extent | 1803139 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2009 | en |
dc.subject | økonomi | en |
dc.subject | administrasjon | en |
dc.subject | økonomisk analyse | en |
dc.title | Å kjøpe, eller bli kjøpt opp, det er spørsmålet : en analyse av oppkjøpsaktivitet i oljebransjen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | en |