Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRorgemoen, Tone Skolås
dc.date.accessioned2009-12-29T13:29:06Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183745
dc.descriptionMaster's thesis in Economic analysisen
dc.description.abstractOljebransjen er en internasjonal og konkurranseintensiv bransje som historisk sett har hatt stor oppkjøpsaktivitet. Denne masteroppgaven presenterer en undersøkelse som er gjennomført for å avdekke hvilke eksogene drivere som ligger bak denne oppkjøpsaktiviteten, og om det er karakteristikker ved de enkelte selskapene som gjør dem til mer sannsynlige mål for oppkjøp. Med bakgrunn i tidligere forskning, er det presentert syv hypoteser for hva man antar er motivasjonen bak et oppkjøp. Disse er tilpasset forhold i oljebransjen ved at det er utviklet nye bransjespesifikke mål som er inkludert i en modell for å teste hypotesene. En logistisk regresjonsanalyse er benyttet for å måle hvordan de ulike variablene virker inn på sannsynligheten for at et selskap blir et mål for oppkjøp. Det er gjennomført analyse av tre ulike versjoner av modellen, i tre ulike tidsperioder. Undersøkelsens utvalg består av 133 selskaper som ble kjøpt opp eller fusjonert i perioden 1991 til 2005 og 186 selskaper som hadde uendret status i denne perioden. Resultatene av undersøkelsen viser at den fullstendige modellen gir et signifikant bidrag til å skille mellom selskapene som var kjøpt opp og de som ikke var det. Variablene er egnet til å finne fellestrekk ved selskapene i de to utfallsgruppene. De to modellene som bestod av færre variabler ser ut til å utgjøre en for enkel fremstilling av de komplekse forholdene som påvirker oppkjøpsaktiviteten. Analysen av de ulike tidsperiodene viste derimot at resultatene ikke er konsistente over tid. Variablene som var signifikante i den fulle perioden var knyttet til karakteristikker ved selskapene, mens resultatene av de to kortere periodene viser tegn til at det er markedsforhold som virker sterkest inn på sannsynligheten for oppkjøp. Analysen av forklaringsvariablene viser at selskaper med enten høy omsetningshastighet på eiendelene, lav vekst i olje- og gassreserver, høy gjeldsgrad eller god likviditet er mer sannsynlige mål for oppkjøp. I tillegg viser de at sannsynligheten for oppkjøp øker dersom prisen på olje er lav i det foregående året, eller at nivået på aksjemarkedet er høyt i det inneværende året. Det er imidlertid knyttet usikkerhet til resultatene fordi det er innslag av manglende verdier i datasettet og problemer knyttet til hvor representativt det oppnådde utvalget i undersøkelsen er for fordelingen av oppkjøp i oljebransjen.en
dc.format.extent1803139 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IØL/2009en
dc.subjectøkonomien
dc.subjectadministrasjonen
dc.subjectøkonomisk analyseen
dc.titleÅ kjøpe, eller bli kjøpt opp, det er spørsmålet : en analyse av oppkjøpsaktivitet i oljebransjenen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel