• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics and Business Administration
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics and Business Administration
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Faktorer som påvirker konsumhyppighet av lakseprodukter og sildeprodukter i Russland

Bogdanas, Vytis
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bogdanas, Vytis.pdf (822.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/183759
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017) [412]
Abstract
En bedre forståelse av faktorer som påvirker konsumfrekvensen av sild og saltet/røkt

laks blant befolkningen i St. Petersburg og Moskva i Russland vil kunne gi norske eksportører

en konkurransefordel i markedet. Ved å se på endringen av disse faktorene over tid vil man

kunne se trender og utvikling som har skjedd. Eksportutvalget for Fisk har gjennomført en

husholdningsundersøkelse i Russland rettet mot å avdekke preferanser og konsumfrekvens

blant konsumentene over en syvårsperiode. Data fra de siste fire årene av denne

undersøkelsen ligger til grunn for analyse, 2005, 2006, 2007 og 2008. Choice theory og

Theory of planned behavior ble lagt til grunn for modellen, og datasettet ble tilpasset

modellen. En ordered probit-modell ble gjennomført for å undersøke hvilke variabler som

påvirker konsumhyppigheten. To sett med resultater ble utarbeidet, ett med alle årene samlet

og ett fordelt mellom årene. Sannsynligheten for høyere konsumfrekvens av saltet/røkt laks

var større i Moskva enn i St. Petersburg, mens sannsynligheten for høyere konsumfrekvens av

sild var større i St. Petersburg enn i Moskva. Sivilstatus har ingen signifikant effekt på

konsumfrekvensen. De med høy inntekt har større sannsynlighet for høyere konsumfrekvens

av saltet/røkt laks enn de som har lavere inntekt. Dette er omvendt for sild. De med høy

utdanning har større sannsynlighet for høyere konsumfrekvens av saltet/røkt laks enn de med

lavere utdanning. De som handler saltet/røkt laks på hypermarket, supermarket og

grocer’s/delikatessen har større sannsynlighet for høyere konsum enn de som handler andre

steder. For de som handler sild er det få forskjeller i konsumfrekvensen avhengig av hvor de

handler. De som spiser både sild og saltet/røkt laks til frokost har større sannsynlighet for

høyere konsum enn de som spiser ved andre anledninger, mens de som spiser sild og

saltet/røkt laks ved spesielle anledninger og når de har gjester har lavere sannsynlighet for

høyere konsumfrekvens. Konsumfrekvensen av sild og saltet/røkt laks har gått noe ned

mellom 2007 og 2008, men det har vært en oppgang siden 2005. Sannsynligheten for lavere

konsum blant unge som konsumerer sild har blitt større fra 2005 til 2008. Resultatene

indikerer at viktigheten av saltet/røkt laks på det Russiske markedet har blitt større.

Markedsføringstiltak burde rettes mot unge, med høy inntekt som handler på hypermarket,

supermarket eller grocer’s/delikatessen. Samtidig burde eksportører av sild rette

markedsføringstiltak mot middelaldrende og eldre, med lavere inntekt. I tillegg burde

synliggjøring av sild og røkt/saltet laks som en god matvare til frokost oppnås.
Description
Master's thesis in Firm management
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit