dc.contributor.author | Meling, Bernt Magne | |
dc.date.accessioned | 2012-10-31T08:51:29Z | |
dc.date.available | 2012-10-31T08:51:29Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/183911 | |
dc.description | Master's thesis in Finance : risk management | no_NO |
dc.description.abstract | Formålet med oppgaven har vært å få en sterkere og klarere forståelse for markedets
hukommelse og hvilken påvirkning markedets hukommelse har for omdømmetap,
samt å etablere retningslinjer for håndtering av uønskede hendelser. Gjennom en
innholdsanalyse og resultater fra omdømmemålingen RepTrakTM er det blitt sett på
følgende problemstilling: ”Hvilken betydning har markedets hukommelse av en
uønsket hendelse for påfølgende omdømmetap og hva kan gjøres for å minimalisere
omdømmetapet.”
Store deler av teorien baserer seg på Fombrun og van Riel sin omdømmeforskning,
samt Apeland, Brønn, og Ihlen sitt arbeid innen omdømme og omdømmerisiko i
Norge. Generell teori og omdømme trekkes også inn i oppgaven.
Analysen av markedets hukommelse er blitt gjort gjennom en kvalitativ og kvantitativ
innholdsanalyse hvor media dekningen til den enkelte bedrift og hendelse er blitt
kategorisert, tellet og analysert. Markedet er i oppgaven blitt avgrenset til media og
respondenter i RepTrakTM sin omdømmemåling. Gjennom analysen kommer det frem
at bedrifter som har et sterkt omdømme før en uønsket hendelse kommer raskere
tilbake til samme omdømmenivå etter en hendelse. Her vil også håndteringen av
hendelsen ha en betydning for hvordan omdømmetapet vil bli.
Retningslinjene som blir presentert i diskusjonskapittelet er i stor grad basert på Gilde
sin håndtering av E.coli-saken, og teori om omdømme hentet fra Apeland, og
Fombrun og van Riel. En korrekt håndtering av en hendelse kan i mange tilfeller være
avgjørende for omdømmetapet til bedriften og dermed vil de fremsatte retningslinjene
som blir presentert i oppgaven være ett godt verktøy ved en uønsket hendelse. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-HH/2012; | |
dc.subject | økonomi | no_NO |
dc.subject | administrasjon | no_NO |
dc.subject | risikostyring | no_NO |
dc.subject | omdømme | no_NO |
dc.title | Omdømmerisiko - en studie av markedets hukommelse | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 71 | no_NO |