Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHusebø, Knut Bellest
dc.date.accessioned2013-10-17T08:39:41Z
dc.date.available2013-10-17T08:39:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183930
dc.descriptionMaster's thesis in Economic analysisno_NO
dc.description.abstractVed introduksjonen av e-bøker i bokmarkedet, har bokbransjen stått ovenfor en stor omstilling. Denne masteroppgaven tar for seg hvilken betydning introduksjonen av e-bøker har på bokmarkedet, med fokus på det norske markedet. I oppgaven fremstilles studier gjort på det amerikanske bokmarkedet, som viser til en cross channel effect i markedet. Det vises til at e- og p-bøker til en viss er grad substitutter til hverandre, og at det er en konkurranse mellom de to plattformene. Videre vises det til det norske bokmarkedet, og hvilke reguleringer som er med og styrer dette markedet. Hvilke aktører og hvordan bokmarkedet i Norge er oppbygd, blir også gjennomgått i denne oppgaven. Det kommer frem av oppgaven at salget av e-bøker har hatt en lav vekst i løpet av sine to første år i Norge. En analyse av det norske bokmarkedet viser at kulturpolitiske reguleringer er med på å svekke veksten ved introduksjon av e-bøker. Momsdifferanse på e- og p-bøker i tillegg til en boklov som er med på å gi p-boken visse fordeler ovenfor e-boken, er med på å redusere etterspørselen etter e-boken. Markedsstrukturen i det norske bokmarkedet er også en avgjørende faktor for den avventende veksten for e-bøker. Markedet er dominert av tre store aktører, som har spilt en stor rolle ved introduksjonen av e-bøker til det norske markedet. Det er derfor for dem en dobbelmoralistisk problemstilling, da de på den ene siden ønsker at p-boksalget skal fortsette å vokse, mens de også ønsker det samme for e-boken. Hvis de to formatene er substitutter til hverandre, vil det gå på bekostning av det ene eller andre formatet når disse forlagene presenterer produktene til konsumenten. Det er likevel en økende omsetning i det norske e-bokmarkedet, og i takt med tilgjengelige titler og enklere løsninger for kjøp, salg og brukervennlighet, vil man i årene fremover trolig kunne se en økning i salg av e-bøker, utover det man ser i dag. Det er et stort potensiale i e-boken som format å lese bøker på, og det amerikanske markedet har vist at vekstmulighetene for e-boksalg er stort. Selv om det norske bokmarkedet ikke har vist en like stor interesse for e-boken de første årene formatet har vært tilgjengelig, er det mye som nå ligger til rette for at det uforløste potensialet vil komme til å bli brukt, og at vi vil se en større omsetning av e-bøker i årene fremover.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2013;
dc.subjectøkonomino_NO
dc.subjectadministrasjonno_NO
dc.subjectøkonomisk analyseno_NO
dc.subjecte-bøkerno_NO
dc.subjectbokbransjenno_NO
dc.titleHvilken betydning har introduksjonen av e-bøker på bokmarkedetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel