Show simple item record

dc.contributor.authorØvstebø, Jannike
dc.date.accessioned2013-10-22T09:06:40Z
dc.date.available2013-10-22T09:06:40Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184026
dc.descriptionMaster's thesis in Economic analysisno_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg problemstillingen Markedsstyring i offentlige forvaltningsorganisasjoner - kan markedskommunikasjon forbedres? Markedsstyring er et system som er laget for at ledere skal kunne pådrive og fatte strategiske beslutninger, og innebærer beslutninger med en signifikant langtidspåvirkning på organisasjonen. Det legges også til grunn at strategiformasjonen må være drevet av markedet og dets omgivelser. Til utforskingen av problemstillingen benytter man to verdiperspektiv for lederes oppfatning av organisasjonsformål, for å undersøke hvilken innvirkning dette kan ha på markedsstyring. Forfatteren benytter også teori om markedsstyring i form av segmentering, for å undersøke om dette kan fungere som et verktøy for økt ønsket respons på markedskommunikasjon. Oppgaven er en kvalitativ, singel casestudie. Forskningsdesignet for oppgaven er eksplorativt, fordi målet med oppgaven er å få en dypere innsikt i det valgte fenomenet. Forfatteren har brukt Stavanger kommune og deres prosjekt "ikke-godkjente leiligheter" som grunnlag for analysen, og har samlet inn tilgjengelig sekundærdata, samt utført intervju med tre involverte parter; Stavanger kommune, Kommunalstyret for byutvikling og boligutleiere omfattet av prosjektet. Utvalget for oppgaven er gjort på bakgrunn av unikheten ved prosjektet, som gjør at det fremkommer mye informasjon. Kommunikasjonsstrategier som ikke treffer hele markedet, fordi de er standardiserte, kan skape problemer der hvor organisasjoner har behov for å oppnå ønsket respons fra hele markedet, hvilket vil være et ønskelig mål i offentlig sektor. Kommunikasjonsstrategier som feiler med nå hele markedet vil derfor kunne skape negative konsekvenser, som ikke bare påvirker organisasjonen, men samfunnet generelt.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2013;
dc.subjectøkonomino_NO
dc.subjectadministrasjonno_NO
dc.subjectstrategino_NO
dc.subjectledelseno_NO
dc.subjectmarkedsstyringno_NO
dc.titleMarkedsstyring i offentlige forvaltningsorganisasjoner - kan markedskommunikasjon forbedres?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record