dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg problemstillingen Markedsstyring i offentlige
forvaltningsorganisasjoner - kan markedskommunikasjon forbedres? Markedsstyring er et
system som er laget for at ledere skal kunne pådrive og fatte strategiske beslutninger, og
innebærer beslutninger med en signifikant langtidspåvirkning på organisasjonen. Det legges
også til grunn at strategiformasjonen må være drevet av markedet og dets omgivelser. Til
utforskingen av problemstillingen benytter man to verdiperspektiv for lederes oppfatning av
organisasjonsformål, for å undersøke hvilken innvirkning dette kan ha på markedsstyring.
Forfatteren benytter også teori om markedsstyring i form av segmentering, for å undersøke
om dette kan fungere som et verktøy for økt ønsket respons på markedskommunikasjon.
Oppgaven er en kvalitativ, singel casestudie. Forskningsdesignet for oppgaven er eksplorativt,
fordi målet med oppgaven er å få en dypere innsikt i det valgte fenomenet. Forfatteren har
brukt Stavanger kommune og deres prosjekt "ikke-godkjente leiligheter" som grunnlag for
analysen, og har samlet inn tilgjengelig sekundærdata, samt utført intervju med tre involverte
parter; Stavanger kommune, Kommunalstyret for byutvikling og boligutleiere omfattet av
prosjektet. Utvalget for oppgaven er gjort på bakgrunn av unikheten ved prosjektet, som gjør
at det fremkommer mye informasjon.
Kommunikasjonsstrategier som ikke treffer hele markedet, fordi de er standardiserte, kan
skape problemer der hvor organisasjoner har behov for å oppnå ønsket respons fra hele
markedet, hvilket vil være et ønskelig mål i offentlig sektor. Kommunikasjonsstrategier som
feiler med nå hele markedet vil derfor kunne skape negative konsekvenser, som ikke bare
påvirker organisasjonen, men samfunnet generelt. | no_NO |