dc.contributor.author | Grini, Irene | |
dc.date.accessioned | 2010-01-05T10:32:21Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184101 | |
dc.description | Master's thesis in Health and social sciences | en |
dc.description.abstract | Hensikten med studiet har vært å få økt forståelse og kunnskap om hvordan unge voksne med
moderat til alvorlig psykisk lidelse opplevde å mestre arbeid. Fokuset var særlig rettet mot
sammenhengen mellom deltakelse i prosjekt JobbResept og opplevelse av mestring knyttet til
motivasjon og empowerment. Prosjekt er tilknyttet Avdeling Unge Voksne (AUV) ved
Psykiatrisk divisjon, Stavanger Universitetssjukehus (SUS) i samarbeid med Norsk Arbeids
og Velferdsetat (NAV). IPS- metoden anvendes i oppfølging av deltakerne på arbeidsplassen
tilknyttet JobbResept
Inspirert av fenomenologien ønsket jeg å sette ord på informantenes opplevelse og formidle
dette så lojalt som mulig. Data ble innhentet ved det kvalitative dybdeintervjuet med fem unge
voksne med moderat til alvorlig psykisk lidelse, både kvinner og menn var inkludert.
JobbResept og målgruppen beskrives i eget kapittel. Teorier om mestring og empowerment er
valgt som teoretisk rammeverk, som hjelp til å forstå og beskrive hvordan informantene
opplevde mestring i arbeidssammenheng.
Kombinasjon av arbeid og behandling ser ut til å ha vært en motivasjonsfaktor, samt at
terskelen for å prøve seg i arbeid var lav. Informantene formidlet at når de fikk brukt egne
interesser og å føle seg til nytte, bidro dette til økt selvforståelse og bedre mestring i
arbeidssammenheng. Dette hadde også positiv innvirkning på privatlivet for noen. Den
psykiske lidelsen var nødvendigvis ikke hemmende hvis informanten opplevde seg sett, hørt
og ivaretatt. Flere følte seg annerledes og når andre tvilte på deres mulighet til å mestre,
opplevde de seg tappet for energi. Dette kunne resultere i at de følte seg stigmatisert, noe som
var forbundet med skam. Informantene opplevde i forskjellig grad at de utviklet seg, å tro på
egne evner var betydningsfullt for å få til økt empowerment. Informantene fant at det nyttet å
prøve seg, noen beviste for seg selv at det var mulig å mestre noe som i utgangspunktet var
negativt. Presentasjonen av dette studiet avsluttes med noen refleksjoner blant annet om
mulige implikasjoner for praksisfeltet. | en |
dc.format.extent | 758877 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IH/2009 | en |
dc.subject | helse- og sosialfag | en |
dc.subject | arbeid | en |
dc.subject | arbeid med bistand | en |
dc.subject | mestring | en |
dc.subject | motivasjon | en |
dc.subject | empowerment | en |
dc.subject | unge voksne | en |
dc.subject | psykisk lidelse | en |
dc.subject | psykose | en |
dc.subject | rehabilitering | en |
dc.subject | selvtillit | en |
dc.subject | psykisk helse | en |
dc.title | Arbeidsrettet rehabilitering for unge voksne med psykiske lidelser: om betydningen av empowerment og motivasjon i opplevelsen av å mestre | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine, Social medicine: 801 | en |