Kvinnelig entreprenørskap : en kvalitativ studie av kvinnelige gründere med vekstambisjoner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184412Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
I denne masteroppgaven presenteres fem forskjellige gründere, med uttalte vekstambisjoner, og
hvordan deres vekstambisjoner stimulerer av elementer i deres kontekst. Sammen skal disse fem
kvinnene som utgjør utvalget si noe generelt om den kvinnelige gründer i Rogaland.
Tidligere dominerte maskuline personlighetstrekksteorier entreprenørskapslitteraturen. Etter
hvert har man beveget seg vekk fra disse. Det rettes større fokus på innsatsen, samt elementer
som bør ligge til rette for at etableringen og veksten skal skje i rett tempo.
Empirien er innhentet gjennom individuell dybdeintervju av kvinnene. Det sentrale er utvalget
oppfatning av rollen som gründer, samt egen kapital (finansiell, human og sosial) og legitimitet
(regulativ, normativ og kognitiv). Gjennom disse elementene skulle det kartlegges hvordan
vekstambisjonene stimuleres. Og hvordan barrierene hindrer vekst. Ikke uventet er det flere
stimuli som trekkes frem. Samt at legitimiteten utvalget tilsynelatende mangler, resulterer
primært i manglende finansiell og sosial kapital. Casene viser at det eksisterer flere
legitimitetsbarrierer. Og det tilsynelatende fremste problemet er manglende kognitiv legitimitet.
Ettersom gamle forestillinger om hva som er en rett entreprenør, fremdeles henger igjen. Dette
virker til å gå hardest utover de med lav utdanning. Mens for den regulative, så er det gjort en del
for å legge bedre til rette for kvinnelig entreprenørskap. Og tiltakene ser ut til å ha en positiv
effekt på normativ legitimitet. Gode resultater og fremgangsrike virksomheter kan være et
middel for økt bevissthet rundt kvinnelige entreprenørskap. Samt at Ipark sin satsnings på de to
nye programmene, mat/natur og kultur, innen tjenesteyting et viktig middel for å øke kvinnelige
gründeres status. Ettersom det stimulerer og gi økt legitimitet til flere kvinnelige
entreprenørskap, og er basert på kvinners forutsetninger for virksomhetsdrift.
Studien viser tendenser til at motstand stimulerer kvinnelige gründere med uttalte
vekstambisjoner. Og at det er ulike stimuli som påvirker gründerne, både positive og negative.
Og generelt ser barrierene og problemene ut til å skape motivasjon fremfor fortvilelse. For
kvinnene virker motiverte og med mye selvtillitt, noe de tar med seg inn i sitt arbeid. Men det er
en grense for hvor mye motstand gründeren tåler, før virksomhetens fokus endres.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management