• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Operatørselskapes kontroll av offshore forsyningsnæringen

Knutsen, Roy Richard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Knutsen, Roy.pdf (584.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184642
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1536]
Abstract
Denne studien har som formål å bidra til en dypere forståelse av kontrollforholdet mellom

operatørselskaper og offshore forsyningsskipsnæringen. Operatørselskaper er lovpålagt å

drive et kontroll- og oppfølgingsarbeid ovenfor sine leverandører, herunder også de

forsyningsskip som benyttes til å frakte gods til og fra plattformer. For offshore

forsyningsnæringen er dette et kontrollforhold som havner på siden av et etablert maritimt

kontrollregime. I praksis betyr dette at en forståelse av rammeverket for sikkerhetsstyring i

offshore forsyningsnæringen ikke vil være tilstrekkelig uten å ha kjennskap til den faktoren

som operatørselskaper i utgjør i en kontrollsammenheng. Til tross for dette, er dette et tema

som i svært liten grad har blitt berørt i forskningssammenheng.

I denne oppgaven analyseres dette kontrollforholdet ut fra en teoretisk kontekst basert på

reguleringsteori. Oppgavens problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål lyder som

følger:

Hvordan utøver operatørselskaper kontroll ovenfor offshore forsyningsnæringen, og hvordan

kan denne kontrollen analyseres ved hjelp av reguleringsteori?

 F1: Hvordan gjennomføres kontroll- og oppfølgingsarbeidet?

 F2: I hvilken grad er kontroll- og oppfølgingsarbeidet ”godt”, og eksisterer det

potensial for forbedring av dette?

I analysen tilknyttet hvert av disse forskningsspørsmålene benytter jeg meg av

reguleringsteori. Ved å analysere empirisk data i lys av denne teorien kartlegger jeg i denne

oppgaven hvordan denne kontrollen utføres, og hvilken betydning dette har for

sikkerhetsstyringen i offshore forsyningsnæringen. Jeg viser hvordan operatører bedømmer

tilstanden blant aktørene innad offshore forsyningsnæringen ved å basere seg på ulike

metoder for informasjonsinnhenting. Revisjoner av rederikontorer, inspeksjoner av fartøy,

anbudsprosesser og møteaktivitet er alle eksempler på metoder som inngår i denne

informasjonsinnhentingen.

Jeg viser at adferdsendringen innad dette kontrollforholdet innehar karakteristikker som kan

relateres til hva teorien betegner en belønnings- og avskrekkingstilnærming. Videre

identifiserer jeg hvilke strategier operatørselskaper baserer seg på i sin kontroll. Sett i lys av

teori er markedsbasert kontroll den mest fremtredene strategien, representert ved bruk av

såkalt konkurranselov og regulering gjennom kontrakt. I besvarelsen av forskningsspørsmål to gjøres det en kvalitativ vurdering av dette

kontrollforholdet. Denne vurderingen baserer på teoretiske kriterier for god regulering. Min

analyse viser at operatører på norsk sokkel i stor grad tilfredsstiller disse kriteriene i sin

kontroll av offshore forsyningsnæringen. Dette innebærer at den kontrollen som gjennomføres

kan fra et reguleringsteoretisk perspektiv sies å være legitim og god. Til tross for dette har det

blitt identifisert forbedringspotensial i forbindelse med utøvelsen av denne kontrollen. Dette

forbedringspotensialet går i hovedsak på kommunikasjonen mellom operatørselskaper og

offshore forsyningsnæringen. Det etterspørres en økning i operatør representanters

tilstedeværelse om bord på fartøyene. Dette kan bidra til økt grad av tillit og forståelse

mellom disse aktørene. Det kommer også frem at det eksisterer en forskjellig

begrepsforståelse innad dette kontrollforholdet. Dette kan igjen føre til missforståelser i

forbindelse med inspeksjoner som gjøres i forbindelse med operatørselskapers kontroll. En

innsats for å etablere en felles begrepsforståelse innad dette kontrollforholdet kan tenkes å øke

effektiviteten av den kontrollen som gjennomføres.

Denne oppgaven viser hvordan man ved å benytte seg av reguleringsteori på et gitt

kontrollforhold kan skape en dypere forståelse for de mekanismer som inngår i den kontrollen

som finner sted. Den viser også hvordan man ved å forholde seg til samme teori kan gjøre en

vurdering av kontrollforholdet, og på bakgrunn av dette komme frem til tiltak som potensielt

sett vil kunne forbedre kontrollen med tanke på både resultat og utførelse.
Description
Master's thesis in Risk management and societal safety
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit