Operatørselskapes kontroll av offshore forsyningsnæringen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184642Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Denne studien har som formål å bidra til en dypere forståelse av kontrollforholdet mellom
operatørselskaper og offshore forsyningsskipsnæringen. Operatørselskaper er lovpålagt å
drive et kontroll- og oppfølgingsarbeid ovenfor sine leverandører, herunder også de
forsyningsskip som benyttes til å frakte gods til og fra plattformer. For offshore
forsyningsnæringen er dette et kontrollforhold som havner på siden av et etablert maritimt
kontrollregime. I praksis betyr dette at en forståelse av rammeverket for sikkerhetsstyring i
offshore forsyningsnæringen ikke vil være tilstrekkelig uten å ha kjennskap til den faktoren
som operatørselskaper i utgjør i en kontrollsammenheng. Til tross for dette, er dette et tema
som i svært liten grad har blitt berørt i forskningssammenheng.
I denne oppgaven analyseres dette kontrollforholdet ut fra en teoretisk kontekst basert på
reguleringsteori. Oppgavens problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål lyder som
følger:
Hvordan utøver operatørselskaper kontroll ovenfor offshore forsyningsnæringen, og hvordan
kan denne kontrollen analyseres ved hjelp av reguleringsteori?
F1: Hvordan gjennomføres kontroll- og oppfølgingsarbeidet?
F2: I hvilken grad er kontroll- og oppfølgingsarbeidet ”godt”, og eksisterer det
potensial for forbedring av dette?
I analysen tilknyttet hvert av disse forskningsspørsmålene benytter jeg meg av
reguleringsteori. Ved å analysere empirisk data i lys av denne teorien kartlegger jeg i denne
oppgaven hvordan denne kontrollen utføres, og hvilken betydning dette har for
sikkerhetsstyringen i offshore forsyningsnæringen. Jeg viser hvordan operatører bedømmer
tilstanden blant aktørene innad offshore forsyningsnæringen ved å basere seg på ulike
metoder for informasjonsinnhenting. Revisjoner av rederikontorer, inspeksjoner av fartøy,
anbudsprosesser og møteaktivitet er alle eksempler på metoder som inngår i denne
informasjonsinnhentingen.
Jeg viser at adferdsendringen innad dette kontrollforholdet innehar karakteristikker som kan
relateres til hva teorien betegner en belønnings- og avskrekkingstilnærming. Videre
identifiserer jeg hvilke strategier operatørselskaper baserer seg på i sin kontroll. Sett i lys av
teori er markedsbasert kontroll den mest fremtredene strategien, representert ved bruk av
såkalt konkurranselov og regulering gjennom kontrakt. I besvarelsen av forskningsspørsmål to gjøres det en kvalitativ vurdering av dette
kontrollforholdet. Denne vurderingen baserer på teoretiske kriterier for god regulering. Min
analyse viser at operatører på norsk sokkel i stor grad tilfredsstiller disse kriteriene i sin
kontroll av offshore forsyningsnæringen. Dette innebærer at den kontrollen som gjennomføres
kan fra et reguleringsteoretisk perspektiv sies å være legitim og god. Til tross for dette har det
blitt identifisert forbedringspotensial i forbindelse med utøvelsen av denne kontrollen. Dette
forbedringspotensialet går i hovedsak på kommunikasjonen mellom operatørselskaper og
offshore forsyningsnæringen. Det etterspørres en økning i operatør representanters
tilstedeværelse om bord på fartøyene. Dette kan bidra til økt grad av tillit og forståelse
mellom disse aktørene. Det kommer også frem at det eksisterer en forskjellig
begrepsforståelse innad dette kontrollforholdet. Dette kan igjen føre til missforståelser i
forbindelse med inspeksjoner som gjøres i forbindelse med operatørselskapers kontroll. En
innsats for å etablere en felles begrepsforståelse innad dette kontrollforholdet kan tenkes å øke
effektiviteten av den kontrollen som gjennomføres.
Denne oppgaven viser hvordan man ved å benytte seg av reguleringsteori på et gitt
kontrollforhold kan skape en dypere forståelse for de mekanismer som inngår i den kontrollen
som finner sted. Den viser også hvordan man ved å forholde seg til samme teori kan gjøre en
vurdering av kontrollforholdet, og på bakgrunn av dette komme frem til tiltak som potensielt
sett vil kunne forbedre kontrollen med tanke på både resultat og utførelse.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety