• The nature of social pedagogy: an excursion in Norwegian territory 

      Stephens, Paul (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      In this paper, I examine the nature of social pedagogy, a discipline with deep roots in Continental Europe but not in the UK. Things are changing, however. The politicians in Westminster are listening to the people at the ...
    • Navigating the multifaceted landscape of culture and social work A qualitative evidence synthesis of cultural competence and cultural sensitivity in practice 

      Volckmar-Eeg, Maria Gussgard; Enoksen, Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2020-11)
      Faced with increased global migration, there is a growing concern that social workers need more training in- and knowledge of culture and ethnicity. These understandings have come to influence research, education, practice, ...
    • Navigering mellom ambivalent anerkjennelse, betydningsfulle relasjoner og hverdagsforpliktelser : En studie av unge, enslige flyktningers psykososiale helse og deltakelse fra et erfaringsnært og kritisk perspektiv 

      Johansen, Kristina (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)
      Psykiske helseproblemer, sårbarhet og risikofaktorer er sentrale stikkord i forskning knyttet til barn og unge med fluktbakgrunn. Det vi vet mindre om, er disse ungdommenes egne perspektiver på hva som har betydning for ...
    • Når barn begår onde handlinger 

      Figved, Carolina (Master thesis, 2015-06-01)
      Ondskapen har eksistert siden tidenes morgen som en motsetning til det gode. Vi hører stadig nyheter der mennesker gjør grusomme ting mot hverandre som for eksempel krig, tortur, drap og overgrep. Begrepet ondskap og det ...
    • Når mennsker begår onde handlinger 

      Haukli, Ida (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2018;, Master thesis, 2018-06-01)
      Ondskap har lenge eksistert og er motsetningsforholdet til det gode. Vi hører stadig om krig, tortur, drap og overgrep. Begrepet ondskap kan være vanskelig å definere. Noen mener at man kan forbinde ondskap som kulturelt ...
    • Negative holdninger til lhbt+ personer 

      Olsen, Benedicte (Bachelor thesis, 2022)
    • Nettverkets betydning etter seksuelle overgrep - en litteraturstudie 

      Bjørsvik, Ida (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven bruker litteraturstudie som metode for å belyse viktigheten av det uformelle nettverket i arbeid med overgrepsutsatte barn. Oppgaven tar for seg hvilke barrierer som står i veien for at barn ikke ...
    • Network evolution of regional brain volumes in young children reflects neurocognitive scores and mother's education 

      Zhou, Yidong; Müller, Hans-Georg; Zhu, Changbo; Chen, Yaqing; Wang, Jane-Ling; O'Muircheartaigh, Jonathan; Bruchhage, Muriel Marisa Katharina; Deoni, Sean (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The maturation of regional brain volumes from birth to preadolescence is a critical developmental process that underlies emerging brain structural connectivity and function. Regulated by genes and environment, the coordinated ...
    • Neuroanatomical heterogeneity and homogeneity in individuals at clinical high risk for psychosis 

      Baldwin, Helen; Radua, Joaquim; Antoniades, Mathilde; Haas, Shalaila S.; Frangou, Sophia; Agartz, Ingrid; Allen, Paul; Andreassen, Ole; Atkinson, Kimberley; Bachman, Peter; Baeza, Inmaculada; Bartholomeusz, Cali F.; Chee, Michael W. L.; Colibazzi, Tiziano; Cooper, Rebecca E.; Corcoran, Cheryl M.; Cropley, Vanessa L.; Ebdrup, Bjørn H.; Fortea, Adriana; Glenthøj, Louise Birkedal; Hamilton, Holly K.; Haut, Kristen M.; Hayes, Rebecca A.; He, Ying; Heekeren, Karsten; Kaess, Michael; Kasai, Kiyoto; Katagiri, Naoyuki; Kim, Minah; Kindler, Jochen; Klaunig, Mallory J.; Koike, Shinsuke; Koppel, Alex; Kristensen, Tina D.; Bin Kwak, Yoo; Kwon, Jun Soo; Lawrie, Stephen M.; Lebedeva, Irina; Lee, Jimmy; Lin, Ashleigh; Loewy, Rachel L.; Mathalon, Daniel H.; Michel, Chantal; Mizrahi, Romina; Møller, Paul; Nelson, Barnaby; Nemoto, Takahiro; Nordholm, Dorte; Omelchenko, Maria A.; Pantelis, Christos; Raghava, Jayachandra M.; Røssberg, Jan Ivar; Rössler, Wulf; Salisbury, Dean F.; Sasabayashi, Daiki; Schall, Ulrich; Smigielski, Lukasz; Sugranyes, Gisela; Suzuki, Michio; Takahashi, Tsutomu; Tamnes, Christian Krog; Tang, Jinsong; Theodoridou, Anastasia; Thomopoulos, Sophia I.; Tomyshev, Alexander S.; Uhlhaas, Peter J.; Værnes, Tor Gunnar; van Amelsvoort, Therese A. M. J.; Van Erp, Theo G. M.; Waltz, James A.; Westlye, Lars Tjelta; Wood, Stephen J.; Zhou, Juan H.; McGuire, Philip; Thompson, Paul M.; Jalbrzikowski, Maria; Hernaus, Dennis; Fusar-Poli, Paolo; de la Fuente-Sandoval, Camilo; Catalano, Sabrina; Hubl, Daniela; Schiffman, Jason; Venegoni, Enea D.; Hooker, Christine I.; Rasser, Paul E.; Hegelstad, Wenche; Resch, Franz; Lemmers-Jansen, Imke L. J.; Amminger, G. Paul; Chen, Xiaogang; Cho, Kang Ik K.; Glenthøj, Birte Yding; de Haan, Lieuwe; Harris, Matthew A.; Hwang, Wu Jeong; León-Ortiz, Pablo; Ma, Xiaoqian; McGorry, Patrick; Mora-Durán, Ricardo; Mizuno, Masafumi; Nordentoft, Merete; Ouyang, Lijun; Pariente, Jose C.; Reyes-Madrigal, Francisco; Sørensen, Mikkel E.; Velakoulis, Dennis; Vinogradov, Sophia; Wenneberg, Christina; Yamasue, Hidenori; Yuan, Liu; Yung, Alison R. (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Individuals at Clinical High Risk for Psychosis (CHR-P) demonstrate heterogeneity in clinical profiles and outcome features. However, the extent of neuroanatomical heterogeneity in the CHR-P state is largely undetermined. ...
    • “No one saw us, and no one did anything” – young women with a history in out-of-home care narrate management of (in)visibility and intersecting identities 

      Marlow, Mira Aurora; Gunnarsdottir, Hulda Mjöll; Studsrød, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Dominating narratives about young women in out-of-home care typically depict them as ‘troublemakers’, ‘victims’ or ‘damaged’. Such narratives undermine the importance of understanding how these young women manage difficult ...
    • Noen sosial-psykologiske konsekvenser av ulikhet og dårlige levekår 

      Pettersen, Martine (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2019;, Master thesis, 2019-06-20)
      Studiens tema er ulikhet og dårlige levekår. Problemstillingen min handler om å fremme noen sosial-psykologiske konsekvenser av ulikhet og dårlige levekår. Mitt hovedbidrag i denne studien er å se ulikhet og ulik fordeling ...
    • The normativity in psychiatric nosology. An analysis of how the DSM-5’s psychopathology conceptualisation can be integrated 

      Moe, Fredrik Dreyer; De Cuzzani, Paola Maria (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5) uses the conceptualization of psychopathology to make psychiatric diagnoses operational. The use of explicit operational criteria appears to ...
    • Notetaking in Minecraft and the Educational Use of Video Games: An Experimental Study 

      Reynisson, Szilard A. (Bachelor thesis, 2023)
      Dataspill-basert læring er ingen ny idé. Likevel er forskning rundt det uklar. Denne studien forsøker å forstå feltet bedre, og bidra til det. Det ble gjort ved å sammenligne resultater på en kunnskapstest, utført av ...
    • A Nutrient Formulation Affects Developmental Myelination in Term Infants: A Randomized Clinical Trial 

      Schneider, Nora; Bruchhage, Muriel Marisa Katharina; O'Neill, Barry; Hartweg, Mickaël; Tanguy, Jéròme; Pascal, Steiner; Mutungi, Gisella; O'Regan, Jonathan; Mcsweeney, Séamus; D'Sa, Viren; Deoni, Sean C. L. (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background and Objectives: Observational studies suggest differences between breast-fed and formula-fed infants in developmental myelination, a key brain process for learning. The study aims to investigate the efficacy of ...
    • Nyankomne innvandreres opplevelse av introduksjonsprogram. 

      Naz, Kainat (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2016;, Master thesis, 2016-04-27)
      I denne masteroppgaven har jeg forsket på det såkalte introduksjonsprogrammet i Norge. Programmet er et obligatorisk offentlig tiltak/ordning, som er forankret i lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne ...
    • Nynazistiske miljøer – en studie om tilslutnings- og exitprosessene 

      Olsen, Tom (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)
      I dagens Norge er ikke nynazisme ansett som et samfunnsproblem i den forstand at det kan true demokratiet. Høyre radikale krefter er på fremmarsj i Europa og radikal islamisme blir stadig mer utbredt. Holdninger er i ...
    • Nødvendigheten av sosialpedagogisk kompetanse i barne- og ungdomsidretten 

      Larsen, Brage Mellingen (Bachelor thesis, 2023)
      Et litteraturstudie om hvorfor det vil være nødvendig med økt sosialpedagogisk kompetanse innenfor barne- og ungdomsidrett. Hvilke positive effekter dette vil ha på barne- og ungdomsidretten som arena, og hvilke negative ...
    • Oil giant, climate saviour, or somewhere in between? Human rights and the Norwegian climate paradox 

      da Luz Scherf, Erick; Viana da Silva, Marcos Vincius (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Norway’s recent decision to expand oil and gas exploration further North into the Barents Sea is contrasted with its active leadership role in global climate policymaking. We argue that this contradiction is a result of ...
    • Olfactory cues of naturally occurring systemic inflammation: A pilot study of seasonal allergy 

      Tognetti, Arnaud; Saluja, Supreet; Lybert, Nathalie; Lasselin, Julie; Tamm, Sandra; Lensmar, Catarina; Karshikoff, Bianka; Cervenka, Simon; Lekander, Mats; Olsson, Mats J. (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Introduction: In an attempt to avoid contact with infectious individuals, humans likely respond to generalised rather than specific markers of disease. Humans may thus perceive a non-infectious individual as socially less ...