Blar i Department of Social Studies (SV-IS) på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 1124
-
Sosialpedagogikk og dannelse
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en begrepsorientert litteraturstudie av innholdet i dannelsesbegrepet, og hvilken relevans dette har i sosialpedagogisk sammenheng. I undersøkelsen min av dannelsesbegrepet tar jeg utgangspunkt i det tyske ... -
Moral panic : ”Which view on children and evil is manifested throughout a social pedagogical perspective”?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Barn og ondskap er ofte et tabubelagt område og gjennom oppgaven undersøker jeg hvordan en kan forstå barn og ondskap gjennom et sosialpedagogisk perspektiv. Temaet adresserer barn som er involvert i ondskap eller som begår ... -
Introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere: en studie av faktorer og prosesser som har vært sentrale for å lykkes i en kommune
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for oppgaven er introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere. Introduksjonsprogrammet er norske myndigheters største satsning innen kvalifisering og integrering av innvandrere. Det er kommunene som har ansvar for ... -
Perceptions of peers as socialization agents and adjustment in upper secondary school
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The purpose of present study was to explore the perceptions of peers as socialization agents in school adjustment among upper secondary school students. The associations were studied in a sample of 564 Norwegian students. ... -
Oppfølging : bare et begrep eller innhold og mening? En kvalitativ studie av ungdom mellom 18-25 år som har boligsosial oppfølging
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Fokus for denne masteroppgaven har vært å få mer kunnskap om hvordan ungdom i aldersgruppen 18 til 25 år som mottar tjenesten boligsosial oppfølging, opplever at oppfølgingen har innhold og mening. Oppgaven har også fokusert ... -
Morsmålsopplæring og identitetsstyrking : hvilke forståelser gjør seg gjeldende i morsmålsopplæring sett ut i fra tamilske perspektiver?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Morsmål gir identitet, og derfor er morsmålsopplæring for minoritetsspråklige barn viktig med tanke på å styrke identiteten. I Norge blir det gitt morsmålsopplæring som et redskap for å styrke det norske språket. Teoretikere ... -
"Jeg vet ikke hva de vet om meg, men mappen min er ganske stor"- Hvordan opplever langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp informasjonsinnhenting og informasjonsflyt i møte med hjelpeapparatet?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Oppgavens tema er ivaretakelse av personvern overfor langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp. Problemstillingen er: Hvordan opplever langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp informasjonsinnhenting og informasjonsflyt ... -
-Å fortelle om vold og overgrep gjør en selv sterkere
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Det har de siste årene vært en økende forskning på omfang og konsekvenser av vold i nære relasjoner, også vold i svangerskapet. Forskningen bekrefter at vold i svangerskapet forekommer i alle sosiale lag og at både omfanget ... -
Den vet best hvor skolen trykker... En studie av skolens demokratiske idealer og ungdoms deltakelse i sin skolehverdag
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Oppgaven er en kvalitativ studie knyttet til ungdomsskoleelevers opplevelse av deltakelse og medbestemmelse i skolehverdagen i en middels stor norsk by -
Opplevelse av sosial eksklusjon blant rusavhengige i Stavanger
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)I denne undersøkelsen har jeg ved hjelp av fokusgruppe som metode sett nærmere på et utvalg rusavhengige mennesker sin opplevelse av sosial eksklusjon i Stavanger. Undersøkelsen har et avviksteoretisk perspektiv som ser ... -
Preventing and confronting school bullying : a comparative study of two national programmes in Norway.
(Journal article; Peer reviewed, 2011-06)Efforts to prevent and curb school bullying have resulted in a proliferation of anti-school-bullying programmes, many based on intuitive appeal rather than systematic evidence. This article presents a comparative analysis ... -
The bureaucracy's voices in Norwegen client interviews
(Journal article; Peer reviewed, 2011-09)This article concerns a sociological study of face-to-face interaction taking place in social welfare offices in Norway. Qualitative data from interpreted dialogues between Norwegian social workers and their clients from ... -
Jordmødres opplevelser av barrierer mot å snakke om vold i nære relasjoner med gravide, og spesielt innvandrerkvinner, og tiltak for å overvinne disse.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å identifisere barrierer jordmødre opplever når de skal snakke med gravide kvinner, og spesielt innvandrerkvinner, om vold i nære relasjoner under svangerskapskontroller. Likeledes er ... -
Kan skjønn læres? En teoretisk studie om skjønn og kunnskap i profesjonelt sosialt arbeid.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2012;, Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg et utfordrende og høys aktuelt tema i sosialt arbeid. Oppgaven omhandler skjønnets betydning for utøvelsen av sosialt arbeid, og problemstillingen er: Kan skjønn læres? I oppgaven tar jeg opp ... -
«Som å rope inn i en fjellvegg» - en studie av brukeres misnøye med NAV uttrykt i sosiale medier
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2012;, Master thesis, 2012)Internett spiller en stadig større rolle i samfunnet, og fremstår per dags dato som det viktigste medium i Norge (NTB, 2012). Samtidig som flere nordmenn daglig benytter Internett, har bruken av sosiale medier skutt i ... -
Håpet om et verdig liv etter løslatelsen : en kvalitativ studie av brukermedvirkning og rehabiliteringstilbud for sedelighetsdømte
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2012;, Master thesis, 2012)Kriminalomsorgens årsstatistikk (2011) viser at det pr. 30.9 var 144 sedelighetsdømte og 167 dømt for voldtekt blant innsatte i fengsel (hele landet). Samlet utgjør dette 311 innsatte og det er den nest høyeste lovbruddskategorien ... -
Er skolenes mobbedefinisjoner gode nok for å fange opp alle sider ved mobbing mellom elever?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2012;, Master thesis, 2012)Det presenteres med jevne mellomrom saker i media der det vises til at foresatte har hatt en opplevelse av ikke å nå frem overfor skoler når de har meldt fra om at et barn ikke har det bra på skolen, og det er mistanke om ... -
Upper secondary school students’ perceptions of teacher socialization practices and reports of school adjustment
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Lack of adjustment or school failure is of concern to educators, child welfare workers, educational, and school psychologists as well as parents, but there are few studies on this aspect of education, especially among late ... -
Book Review: The Future of Futures. The Time of Money in Financing and Society
(Journal article, 2012)Elena Esposito is an Italian sociologist working mainly from the perspective of Luhmannian systems theory, particularly with themes related to the temporal dynamics of modern society and notably the problem of linking ... -
Ytringsfridom og hat
(Journal article, 2012-02)I motsetnad til det Sindre Bangstad og Arne Johan Vetlesen hevdar i Nytt Norsk Tidsskrift (4/2011), lir vår reguleing av ytringsfridomen av eit liberalt underskot.1 Ytringsfrihetskommisjonens førearbeid viser at ...