Browsing Studentoppgaver (SV-IS) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 1069
-
Se på den ungen! : en kvalitativ studie i syn på barn i saker om omsorgsovertakelser
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med denne oppgaven er å belyse synet på barn i saker om omsorgsovertakelser i henhold til lov om barneverntjenester § 4-12. Jeg vil undersøke hvordan barn fremstilles i sakene og hvordan barneperspektivet ivaretas ... -
Hvilke motivasjonsfaktorer bruker mannlige sosialarbeidere for å starte og forbli på kvinnedominerte felt i sosialt arbeid? : en kvalitativ studie av mannlige sosialarbeidere i Norge
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2009, Master thesis, 2009)Denne oppgaven handler om hvilke motivasjonsfaktorer mannlige sosialarbeidere bruker for å starte og forbli på kvinnedominerte felt i sosialt arbeid. Bakgrunnen for valget av denne innfallsvinkelen, handler om et ønske ... -
Hvordan er livssituasjonen for brukerne av barneverntjenesten?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2010;, Master thesis, 2010)Denne studien har fokus på brukerne av barneverntjenester og deres livssituasjon. 723 foreldre til barn som har eller har hatt tiltak fra barneverntjenesten, eller familien er i meldings – undersøkelsesfasen har deltatt. ... -
Psykiatriske diagnoser og deltakelse : en undersøkelse av barnevernfaglige praksiser
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2010;, Master thesis, 2010)Undersøkelsen bygger på en eksplorerende design i form av kvalitative intervju med barnevernarbeidere. Siktemålet er å undersøke og belyse i hvilken grad og på hvilken måte psykiatriske diagnoser hos barn preger ... -
Nynazistiske miljøer – en studie om tilslutnings- og exitprosessene
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)I dagens Norge er ikke nynazisme ansett som et samfunnsproblem i den forstand at det kan true demokratiet. Høyre radikale krefter er på fremmarsj i Europa og radikal islamisme blir stadig mer utbredt. Holdninger er i ... -
Fortiden gjør meg sterk, fremtiden gjør meg lykkelig! En studie av enslige mindreårige på asylmottak.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)1 Innledning 1.1 En studie av de enslige mindreårige asylsøkerne ”Fortiden min gjør meg sterk. Fremtiden gjør meg lykkelig”. Denne tittelen ble til under selve intervjuet med informant ”Sohail”, som er det fiktive navnet ... -
Boevne: En kartlegging av ulike klientkategoriers evne til å nyttiggjøre seg tilbudet om kommunal bolig
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven inngår som hoveddel i gjennomføringen av masterstudiet i sosialt arbeid ved Universitetet i Stavanger. Det bærende element i masteroppgaven er undersøkelsen av boevne. Gjennomføringen av undersøkelsen ... -
Mulige konsekvenser av tidlig dagomsorg for barns utvikling av tilknytning, og faktorer som er med å påvirke denne utviklingen
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Formål og problemstilling ”Mulige konsekvenser av tidlig dagomsorg for barns utvikling av tilknytning, og faktorer som er med å påvirke denne utviklingen”. Denne masteroppgaven forsøker å finne svar på hvordan tidlig ... -
Kinship care in child protection : Norwegian and Portuguese professional social workers' expressed perspectives
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)This is a qualitative study and the data is collected through qualitative interviews with Norwegian and Portuguese social workers. The aims of the study is to explore the Norwegian and Portuguese social workers’ expressed ... -
Hvordan beskriver barn av rusbrukere egen barndom. En retrospektiv studie av oppvekst med rus
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)En studie av oppvekst med rus. -
Integrasjon og inklusjon - en sondring i systemteori og samfunnets krav til innvandrere.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Motivasjonen for å skrive denne oppgaven har sitt opphav i en nysgjerrighet på hva samfunnet krever av innvandrere. Ved å studere sosiologisk systemteori (samlende samfunnsteori) finner vi sosiale systemer som fremmer krav ... -
Vernepleieprofesjonens samfunnsmandat : ideologi, fag og ambivalens
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Vernepleie representerer en av Norges minste og yngste profesjoner og har sitt utspring i behovet for kvalifisert personell i omsorgen for utviklingshemmede. Vernepleierutdanningen startet formelt i 1963 og er i dag en ... -
FamilieART i et systemisk-konstruktivistisk perspektiv; hvilke mekanismer kan sies å ha betydning for familiers fremming av prososial atferd?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Til tross for at store deler av barns sosialisering foregår i skolen og andre typer institusjoner, er familiens posisjon fortsatt meget sentral med tanke på å forme barnet og bistå barnet i akkumuleringen av blant annet ... -
"A qualitative study on how individuals with ethnic minority backgrounds experience domestic violence, and what they do in order to survive and escape a violent relationship"
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)The study has explored “how individuals with ethnic minority backgrounds experience domestic violence, and what they do in order to survive and escape a violent relationship”. From this issue, the following research questions ... -
Sosialpedagogikk og dannelse
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en begrepsorientert litteraturstudie av innholdet i dannelsesbegrepet, og hvilken relevans dette har i sosialpedagogisk sammenheng. I undersøkelsen min av dannelsesbegrepet tar jeg utgangspunkt i det tyske ... -
Moral panic : ”Which view on children and evil is manifested throughout a social pedagogical perspective”?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Barn og ondskap er ofte et tabubelagt område og gjennom oppgaven undersøker jeg hvordan en kan forstå barn og ondskap gjennom et sosialpedagogisk perspektiv. Temaet adresserer barn som er involvert i ondskap eller som begår ... -
Introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere: en studie av faktorer og prosesser som har vært sentrale for å lykkes i en kommune
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for oppgaven er introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere. Introduksjonsprogrammet er norske myndigheters største satsning innen kvalifisering og integrering av innvandrere. Det er kommunene som har ansvar for ... -
Oppfølging : bare et begrep eller innhold og mening? En kvalitativ studie av ungdom mellom 18-25 år som har boligsosial oppfølging
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Fokus for denne masteroppgaven har vært å få mer kunnskap om hvordan ungdom i aldersgruppen 18 til 25 år som mottar tjenesten boligsosial oppfølging, opplever at oppfølgingen har innhold og mening. Oppgaven har også fokusert ... -
Morsmålsopplæring og identitetsstyrking : hvilke forståelser gjør seg gjeldende i morsmålsopplæring sett ut i fra tamilske perspektiver?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Morsmål gir identitet, og derfor er morsmålsopplæring for minoritetsspråklige barn viktig med tanke på å styrke identiteten. I Norge blir det gitt morsmålsopplæring som et redskap for å styrke det norske språket. Teoretikere ... -
"Jeg vet ikke hva de vet om meg, men mappen min er ganske stor"- Hvordan opplever langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp informasjonsinnhenting og informasjonsflyt i møte med hjelpeapparatet?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Oppgavens tema er ivaretakelse av personvern overfor langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp. Problemstillingen er: Hvordan opplever langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp informasjonsinnhenting og informasjonsflyt ...