• "Der det slutter, starter det" 

      Hiim, Katrine Akselsen (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2013;, Master thesis, 2013-06-18)
      Denne masteroppgaven har hatt fokus på hvordan ungdom opplever sin egen overgang fra institusjon og fosterhjem til en selvstendig tilværelse. Jeg ønsket å få fem de unges tanker og erfaringer rundt deres egen overgang. Jeg ...
    • Hvordan kan ungdomsskolen fremme elevens psykiske helse, sett gjennom et mestringsperspektiv? 

      Vikshåland, Karen Marie (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2017;, Master thesis, 2017-06)
      Nyere forskning viser at det er en økning i depressive symptomer blant elever i ungdomsskolen. Jeg ønsket å se nærmere på hvordan skolen kan fokusere på mestring for å fremme utsatte elevers psykiske helse, og hvilke tilbud ...
    • Suksesshistorier om oppfølging etter institusjonsopphold 

      Hauge, Lina Ryder (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2019;, Master thesis, 2019-06-03)
      Denne oppgaven har undersøkt ungdommers opplevelser knyttet til oppfølging etter utflytting fra et kollektiv. Det er sosialfaglig relevant å ha kunnskap om ettervern generelt da dette er et barnevernfaglig mandat. Det er ...
    • Ulikhetens pris; «En kvantitativ studie av sammenhengen mellom sosioøkonomisk bakgrunn, psykososiale faktorer og livskvalitet blant unge i Stavanger» 

      Rygh, Mari Thu (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2019;, Master thesis, 2019-05)
      Temaet for masteravhandlingen var sosial ulikhet, og ulikhet i helse og livskvalitet. Formålet med avhandlingen var å undersøke hvordan livskvalitet blant ungdom i Stavanger varierte med sosioøkonomisk bakgrunn, samt å ...
    • Ungdoms identitetsutvikling i møte med internett 

      Lende, Bendikte (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2012;, Master thesis, 2012-05-29)
      Denne oppgaven handler om hvilken innflytelse kroppsfokuserte internettsider har på unge jenters identitetsutvikling. Problemstillingen min er delt inn i tre deler, hvor de to første delene handler om hvordan ungdoms sosiale ...